چکیده:
اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی از بیشترین اختلالات رفتاری شایع در کودکان است و با مجموعه ای از نشانه ها شامل سطوحی از رفتارهای تکانشی، کمبود توجه و بیش فعالی رشد نیافته مشخص می شود. اغلب کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی حداقل از هوش طبیعی برخوردارند و شمار زیادی از آن ها تیزهوش هستند (مظفری مکی آبادی و عدل، 1389). انتظار معمول ما این است که یک کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی دچار مشکلات دیگر مانند کم توانی ذهنی، تحصیلی و حتی برخی مشکلات روانی باشد. ولی واقعیت این است که این اختلال فقط محدود به این افراد نیست بلکه در تیزهوشان نیز دیده می شود (اصغری هاوستین، 1386 ). شباهت ها در زمینه مشکلات اجتماعی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی و دانش آموزان تیزهوش بسیار زیاد است و به همین دلیل اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شود. در این مقاله ویژگی ها و تشخیص افتراقی کودکان تیزهوش با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی از دیگر دانش آموزان بیش فعال توضیح داده شده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول زیر چگونگی مقایسه با هوشی و بیش فعالی را با یکدیگر نشان میدهد: بارکلی (1990) ویژگیهای دانشآموزان دارای نارسایی توجه / بیشفعالی را به شرح زیر تعریف میکند: - نگهداشت توجه به صورت محدود، تقریبا در تمامی موقعیتها - کاهش پایداری بر روی وظایف و تکالیفی که بازخورد و نتیجه فوری ندارند - تکانشگری - جلوگیری از بروز رفتارهای اجتماعی و عدم تبعیت از مقررات اجتماعی - فعالیت بیشتر و بیقراری نسبت به کودکان عادی - وجود مشکل در پیروی از مقررات، وظایف و نقشها وب (2000) نیز رفتارهایی که با هوشمندی در ارتباط است را به شرح زیر می داند: - کمبود توجه، خستگی، خیال پردازی در موقعیتهای ویژه - عدم پایداری درانجام وظایف به صورت کامل - عدم برقراری ارتباط اجتماعی مفید و موثر با همسالان - فعالیت بیش از حد انتظار و خواب کمتر در طول شبانه روز - سوال درباره نقشها، رسوم و سنتها.
اگرچه رفتارهایی مانند: کمبود توجه، عدم پایداری و اصرار در انجام تکالیف بهطور کامل، تکانشگری، فعالیت زیاد درکودکان تیزهوش و دارای اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی مشابه هستند، اما خیلی مهم است تا برای تشخیص اینگونه کودکان، به محیط و موقعیت رفتار نگاه کرد تا مشخص شود آیا دانشآموز بیشفعال یا تیزهوش است یا هر دو ویژگی را دارد.
در حال حاضر بیش از 2 درصد از کودکان پسر و دختری که بهوسیله روشها و آزمونهای جاری درکشور آمریکا مورد بررسی قرار گرفتهاند دارای اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی تشخیص داده شدهاند (کافمن،2000) و افراد تیزهوش به وسیله استعدادها و بهرههوشی بالا در حوزههای ویژه تعیین میشوند."