چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی واکنش قیمت سهام به اخبار خوب و بد در شرایط رونق و رکود تجاری با فرض وجود عدم اطمینان در بازار سرمایه است. برای دستیابی به این هدف، فرضیه هایی برای بررسی اثر عدم اطمینان بالا و پایین در میزان واکنش قیمت سهام به اخبار خوب و بد مطرح شده است. برای آزمون فرضیه ها، 111 شرکت طی سال های 1385 تا 1390 از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب شده و متغیرهای پژوهش با استفاده از دو روش رگرسیون حداقل مربعات جزئی و روش داده های تلفیقی پویا، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که در دوره رونق تجاری، عدم اطمینان بالا یا پایین در میزان واکنش قیمت سهام به اخبار بد موثر نبوده و درکل فاقد هر گونه محتوای اطلاعاتی است. همچنین نتایج حاکی از این است که در دوره رکود تجاری، واکنش سرمایه گذاران به اخبار خوب در شرایط وجود عدم اطمینان بالا، ضعیف تر و در شرایط عدم اطمینان پایین، شدیدتر است
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل آماری الگوهای رگرسیونی کلی پژوهش ، روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) متغیر اندازة ضریب آمارة t سطح معناداری (P-value) 0/000 3/229 0/061 ARit-1 0/028 1/527 0/032 SURP × Bad × HIGH 0/015 1/093 0/026 SURP × Bad × LOW 0/012 2/028 0/09 SURP × Good × HIGH 0/002 1/913 0/14 SURP × Good × LOW 0/009 2/647 0/25 SIZE 0/016 2/280 0/32 MTB آمارة J : ١٦/٢٥ احتمال آمارة J : ٠/٠٣٨٢ رتبة ابزاری : ١٤ نتایج حاصل از آزمون مدل فوق که بدون توجه به دوره های تجاری انجام شده است ، نشـان می دهد که عدم اطمینان بالا، باعث واکنش شدیدتر قیمت سهام به اخبـار بـد شـده و در مقابـل عدم اطمینان پایین ، منجر به واکنش کمتر قیمت سهام در ازای اخبار بد می شـود.
بر خلاف اهمیت چشمگیری که دخالـت دادن شـرایط رونـق تجـاری در نتـایج حاصـل از دو فرضیة اول پژوهش (در مقایسه با الگوی رگرسیون کلی ) داشته است ، به نظـر نمـی رسـد کـه در فرضیه های سوم و چهارم پژوهش ، شرایط رکود تجاری توانسته باشد نقش بااهمیتی در رابطه بـا میزان عدم اطمینان و واکنش قیمت بازار به اخبار خوب ایفا کند.
این در حالی است که نتایج حاصل از آزمون این فرضیه هـا بـدون توجـه بـه دوره های تجاری ، نشان می دهد که عدم اطمینان بالا، باعث واکنش شدیدتر قیمت سهام به اخبار بد شده و در مقابل عدم اطمینان پایین ، منجر به واکنش کمتـر قیمـت سـهام در ازای اخبـار بـد می شود."