چکیده:
کتاب آرایان ایرانی با توجه به سابقه ای که پیش از ظهور اسلام در نقاشی داشتند، از سده های چهارم و پنجم هجری به بعد برای لذت بخشیدن به جان و روح انسان، نخست مصحف ها و سپس نسخه های دیگر خطی را مذهب و مصور ساختند. در ابتدا نقوش به کار رفته در حوزه کتاب آرایی ایرانی ـ اسلامی ساده و مطلق با رنگ های محدود و به ویژه زر ناب بود و از قرن ششم هجری به بعد عناصر رنگی متنوع دیگر اضافه شد. از این زمان به بعد سبک ها و مکتب های هنری متعددی همچون شیراز، هرات، تبریز و اصفهان پدید آمد که هر کدام از ویژگی های متمایز و منحصر به فردی برخوردار بود. از مهم ترین و فعال ترین مراکز نگارگری و تذهیب ایران از اواسط قرن هشتم هجری تا پایان سده چهاردهم، مکتب شیراز بوده است. هنرمندان شیراز براساس تجارب گذشتگان، هنر نگارگری و تذهیب و رنگ آمیزی را ادامه دادند و در دوره های مختلف نیز نوآوری هایی بر آن افزودند. در دوران آل اینجو و آل مظفر (قرن هشتم هجری) تذهیب مکتب شیراز در آغاز ساده و با رنگ اصلی مایه طلایی و آبی لاجورد بود و کم کم در کیفیت خطاطی و سبک خوشنویسی، نوع و کیفیت کاغذ و رنگ مایه تحولاتی به وجود آمد. در دوره تیموری رنگ ها متنوع تر، پخته تر و لطیف تر شد و متون ادبی و علمی هم مورد تزئین قرار گرفت. در دوره صفویه طرح های اسلیمی همراه با برگ های ریز و پیچیده با شاخ و برگ در خطوط ظریف و جذاب افزوده شد. در دوره زندیه تنوع رنگی بیشتر و رنگ ها تند و دقت در آن ها کم شده و از عناصر تزئینی بیشتر استفاده شده است. مکتب شیراز در عهد قاجار به اوج و درخشش کم نظیر خود رسید.
Given the familiarity they already had with the pre-Islamic painting، Persian book illuminators، from the 10-11 centuries CE on، illuminated and illustrated first copies of the Qor’an، and then other manuscripts، with a view to giving spiritual pleasure to the users. In the beginning، motifs used in Persian-Islamic illuminating were simple and limited to a few colours، especially، to pure gold. However، from the 12 century CE، more varied colours were applied. From then on، there appeared several artistic styles and schools، such as schools of Shiraz، Heart، Tabriz and Isfahan each of which had their own distinct and unique features. One of the most important and active painting and illumination centres in Iran from the mid-14th century up until the end of the century was the school of Shiraz. Artists of Shiraz continued the art of painting، illumination and colouring on the basis of past experience adding to it، in later periods، further innovations. During the time of the Injuds and Mozaffarids (in the 14 century CE) illumination in the Shiraz school was first plain with gold and lapis lazuli as its base colour; then there occurred new developments in the quality of calligraphy، elegant penmanship، the kind and quality of paper and pigment. In the Timurid period، colours became more varied، mature and refined، the literary and scientific texts being also decorated. Under the Safavid dynasty، arabesque designs together with fine interlaced attractive twigs and leaves were added. In the Zand period، colour variation increased in number and intensiveness، decreasing in precision. More use of decorative elements was made. The school of Shiraz reached its zenith and grandeur under the Qajars.