چکیده:
با عنایت به اینکه خرما هنوز موقعیت اصلی خود را در رده محصولات کشاورزی قابل صدور کشورمان باز نیافته است، دررقابت باکشورهای صادرکننده، از لحاظ جذب و جلب مشتری، سرعت مناسب در صادرات، تبلیغات وگستردگی میدان توزیع، دچارضعف هایی بوده است. در این مقاله باتعیین نقش محصول از آمیخته بازاریابی، بسته بندی خرما و کیفیت آن درتوسعه صادرات خرما (مطالعه موردی: استان هرمزگان) در نیمه دوم سال 89، پیشنهاداتی جهت بهبود و پیشبرد صادرات خرما، باهدف دستیابی به بازارهای جهانی ارائه گردیده وتمرکز بر آن به عنوان یک محور مهم ملی، قابل تامل می باشد. بر اساس روش تحقیق، جمع آوری اطلاعات در راستای فرضیه ها و چارچوب نظری تحقیق انجام گرفت. سپس در بخش پیمایشی تحقیق، پرسشنامه تدوین شده در بین افراد جامعه آماری (نمونه آماری) مرکب از80 نفر توزیع که 72 نفر پرسشنامه را تکمیل و 8 نفر از عودت آن امتناع ورزیدند. برای مقایسه گروه ها برحسب سن، تحصیلات، سابقه کاری از تحلیل واریانس یکراهه و جهت مقایسه گروه ها بر حسب شغل (صادرکننده یا کارشناس) از آزمون t مستقل استفاده شده است. نتایج حاصل ازآزمون نشان داد که بین نظرات پاسخ دهندگان درهرسه مولفه (محصول، بسته بندی و کیفیت) تفاوت معناداری برحسب سن، تحصیلات، سابقه کاری و شغل وجود ندارد. پس از جمع آوری و تلخیص داده ها، براساس آزمون t تک متغیره بادرصد خطای پنج درصد، فرضیات مورد بررسی قرار گرفتند و نتیجه حاکی از تایید تمام فرضیات تحقیق بود.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله باتعیین نقش محصول از آمیخته بازاریابی، بستهبندی خرما و کیفیت آن درتوسعه صادرات خرما (مطالعه موردی: استان هرمزگان) در نیمه دوم سال 89، پیشنهاداتی جهت بهبود و پیشبرد صادرات خرما، باهدف دستیابی به بازارهای جهانی ارائه گردیده وتمرکز بر آن بهعنوان یک محور مهم ملی، قابل تامل میباشد.
بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی مراجع ذیربط، ایران وخصوصا استان هرمزگان یکی از مناطق اصلی و عمده تولید خرما وصادرات آن میباشند ولی متاسفانه سهم صادرات کشور و استان هرمزگان از صادرات جهانی خرما بسیار ناچیز بوده و شاید از عمدهترین مسائل موجود عدم توجه صادرکنندگان و تولیدکنندگان خرما به عامل محصول از آمیخته بازاریابی (که در این مقاله به مسائل بستهبندی و کیفیت [4] محصول پرداخته میشود) باشد.
در این تحقیق با تعیین نقش محصول از آمیخته بازاریابی، بستهبندی خرما و کیفیت خرما در توسعه فرآیند صادرات خرما در استان هرمزگان پیشنهاداتی جهت بهبود و پیشبرد صادرات خرمای استان با هدف دستیابی به بازارهای جهانی ارائه گردیده است.
جدول 7- آزمونt برای مقایسه میانگین عامل بستهبندی (فرضیه دوم) با میانگین فرضی 3 {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع: محاسبات انجام شده براساس اطلاعات نرم افزار spss مقایسه میانگین توزیع لیکرت (3x=) با میانگین نظرات کارشناسان در توسعه صادرات خرما در استان هرمزگان در عامل بستهبندی حاکی از آن است که میانگین نظرات کارشناسان (00/4x=) از میانگین نظری طیف لیکرت (3x=) بزرگتر است.