چکیده:
با توجه به روند سریع جهانی شدن کسب و کار و لزوم توجه شرکت ها به توسعه استراتژی های ورود به بازارهای بین المللی، انتخاب یک شیوه مناسب جهت ورود به بازار خارجی بیش از پیش اهمیت یافته است. از آنجا که انتخاب یک شیوه مناسب، شرکت را قادر می سازد تا به مزیت رقابتی دست یابد، شرکت ها می بایست تمام توان و دقت خود را در انتخاب شیوه ورود بهینه و شناسایی عوامل موثر بر آن از جمله ریسک بین المللی به کار گیرند. از این رو، در این تحقیق چارچوبی جامع از ریسک های بین المللی بر اساس مدل احمد و همکاران (2002) در شرکت ایران خودرو به کار گرفته شده است. مطالعه میدانی از طریق پرسشنامه در جامعه مدیران و کارشناسان حوزه صادرات و امور بین الملل در شرکت ایران خودرو مشتمل بر 80 نفر انجام شد که بر اساس حجم نمونه پیشنهادی بر اساس جدول مورگان (66 نفر)، نمونه 68 نفری انتخاب گردید. برای تحلیل داده ها از روش های آماری نظیر؛ آنالیز واریانس، آزمون فریدمن و آزمون های رابطه استفاده شده است. نتایج نشان می دهد، بین سطوح مختلف ریسک جامع با شیوه ورود انتخاب شده رابطه وجود دارد و تجربه مدیریت، فاصله فرهنگی و ریسک مالکیت، مولفه هایی از ریسک بین الملل می باشند که توسط ایران خودرو در انتخاب شیوه ورود در نظر گرفته شده اند. همچنین، شیوه صادرات و همکاری مشترک در اولویت انتخاب شرکت ایران خودرو قرار دارند و سرمایه گذاری مستقیم خارجی شیوه مناسبی برای ورود به بازارهای خارجی نخواهد بود و با احتیاط بیشتری می بایست آن را به عنوان شیوه ورودی مناسب در نظر گرفت.
خلاصه ماشینی:
از این رو است که شیوه ورود بینالمللی پس از سرمایهگذاری مستقیم خارجی [2] (FDI) و جهانیسازی [3]، به عنوان سومین زمینه تحقیقاتی در مدیریت بینالملل مطرح میباشد و انتخاب مناسب آن به لحاظ صرف زمان و هزینههای بسیار، تصمیمی استراتژیک و حیاتی برای موفقیت شرکتهای بینالمللی، سودآوری قراردادها و رشد پایدار سازمان محسوب میشود.
بر این اساس، پژوهش حاضر با توجه به مطالعات پیشین، مدل احمد و دیگران (2002) را به دلیل جامع بودن آن در زمینه ریسکهای بینالملل در نظر گرفته و به بررسی مؤلفههای ریسک تأثیرگذار بر انتخاب شیوه ورود در شرکت ایرانخودرو پرداخته است.
همچنین، میتوان بررسی نمود که آیا سطوح مختلفی که از ریسک بینالمللی جامع، ابعاد و مؤلفههای آن درک میشود بر تصمیم انتخاب شیوه ورود تأثیر میگذارد؟ از این رو، فرضیات زیر تعریف شده است: 1.
با توجه به رابطه معکوس بین این ریسکها با ابعاد کنترل و الزام منابع شیوههای ورود، میتوان اقدام به تدوین استراتژیهای مناسب برای انتخاب شیوه ورود نمود.
در حال حاضر، شرکت ایرانخودرو تنها به سه مؤلفه ریسک بینالمللی توجه نشان داده است از این رو، بررسی و اندازهگیری انواع ریسکهای مرتبط با بازار هدف میتواند به عنوان یکی از ورودیهای فرآیند تدوین استراتژی ورود به بازارهای خارجی مورد توجه ایرانخودرو قرار گرفته و نتایج آن منجر به انتخاب شیوه ورودی بهینه یا مناسبتر و در نهایت حفظ منابع سازمان و موفقیت در بازار خارجی گردد.
Choice of Foreign Market Entry Mode: Impact of Ownership, Location and Internalization Factors, Journal of International Business Studies, 23(1), p.
P. International Risk Perceptions and Mode of Entry: a Case Study of Malaysian Multinational Firms, Journal of Business Research, 55, 805–813, 2002.