چکیده:
طبق دیدگاه صدرالمتالهین، علم، حقیقتی از سنخ وجود است؛ اما طوری از وجود که معطوف به عالم است؛ یعنی مفهوم علم، ذاتا مفهوم عالم را نیز اقتضا میکند. صدرا در سنجش ارتباط متقابل نفس و ادراک، معتقد به علیت نفس نسبت به صور ادراکی حسی و خیالی است و این امر را با عرضهٴ براهینی اثبات کرده است. البته وی با ارتقاء بخشیدن علیت به تشان، معلول را از شئون علت دانسته که بر آن اساس، میان نفس و مدرکات آن نیز یگانگی برقرار گشته و مدرکات نفس به شئون نفس تفسیر میشوند و نه اموری عارضی بر نفس. این نظریه، به انضمام براهین تجرد نفس و تجرد ادراک، توان بالایی در مقابله با مادیانگاری ادراک دارد. علاوه برآن، این تبیین از ارتباط نفس و ادراک، کارکرد موثری در تحلیل نشآت اخروی نفس دارد که گام آیندهٴ این نوشتار به شمار میرود.
“Philosophy of religion” nowadays is one of most prevalent fields of “study of religion”. This assay puts “philosophy of religion” as its subject matter discussing its various aspects including background، definition، subject، questions and its nature. Despite of the old-age of philosophical reflections in religious issues، “philosophy of religion” in its exact meaning has begun by Hegel.
The definition of “philosophy of religion” is difficult for three reason: a) the difficulty of defining its components (philosophy and religion)، b) multiplicity of its topics and c) diverse concept of the relationship of philosophy with religion. Yet it has been defined in two ways:
1) Philosophical defense of religion، and
2) Philosophical reflection about religious topics.
During this assay، it will be clarified that “philosophy of religion” is a first-order discipline that philosophizes about religious concepts، ideas and deeds. But this philosophizing about religion is not the simple application of rational thinking in the religious issues; rather multiple western philosophical schools are the watering place of “philosophy of religion”. Indead، belonging to a specific philosophical school and possessing particular philosophical ideas، each philosopher begins to study aspects of religion and theorize about it.
There are different sorts of questions discussed in philosophy of religion: some discuss about religion as a whole، others discuss common issues of theistic religions، and three investigate some particular doctrines of some religion.
Finally، we can conclude that it is possible or even necessary to have an Islamic Philosophy of Religion. It would be philosophical scrutiny on religious issues especially Islamic ones، based on Islamic philosophy.