چکیده:
The main issue of this article is an overview of Scheler’s phenomenological attitude toward Ethics. From the very beginning of phenomenology he decided to apply this attitude to the realms of Ethics and Religion. to achieve this goal، thus، by some innovations in phenomenology and by establishing a system which depends on non-formal values he tried to apply phenomenological attitude to the realm of Ethics and rejected formal attitudes such as Kant’s. For Scheler dependence on these formal systems in domain of Ethics results in negligence of values as basic phenomena in moral experience of man. Since values in his approach appeared through feelings، Kant’s denial of values as well as advocating formal systems of Ethics lead to denial of feelings. For clarifying the role of feelings، Scheler makes a distinction between feelings of something (intentional feelings) and feeling states and introduces the feelings of something as the main guide to the apprehension of values.
خلاصه ماشینی:
او در نهايت، ناتوان از دستيابي به چنين اصلي در حوزة اخلاق، در يکي از نخستين مقالات خود با عنوان روش روان شناسانه و استعلايي: بحثي مبنايي به سوي روش فلسفي1 ناکامي خود را در کسب اين هدف ابراز کرده و اشاره کرده بود که غير از اصول منطق صوري، هيچ اصل مطلق و ثابتي وجود ندارد که بتوان آن را به عنوان خاستگاهی براي حوزههاي گوناگون فلسفي همچون متافيزيک، نظرية شناخت، اخلاق و زيباييشناسي در نظر گرفت (Scheler, 1971, p.
دراصل از نظر شلر تضاد پيشيني و پسيني ميبايست از نو تعريف شود که بر اين اساس، تفاوت بين شناخت پيشيني و پسيني به تفاوت ميان شناخت پيش از تجربه و شناخت پس از تجربه مربوط نميشود، بلکه بحث دربارة دو نوع تجربه کردن است؛ به عبارت ديگر يک بار بحث درباره تجربة محض و بيواسطه است و بار ديگر بحث درباره تجربه باواسطهاي است که در علوم طبيعي کاربرد دارد و از طريق روش استقراء نتايج خود را حاصل ميکند (Ibid.
دراصل شلر با توصيفي که از امور واقع ميکند بيشتر در پي روشن ساختن اين موضوع است که اين قبيل امور را بايد بر اساس تجربة محض و بيواسطه دريافت و اين امر سبب ميشود که به جاي تأکيد بر نمادها در درک يک مفهوم، فرد خود آن مفهوم را به تجربه دريابد (Spiegelberg, 1976, vol.
شلر در مقالهاي با عنوان نظرية سه امر واقع24 اشاره ميکند ارتباطات مبنايي بين اين دادهها از سنخ ارتباطات موقتي و علي نيست، بلکه نظم و ارتباطي است که ريشه در خود دادهها و طبيعت آنها دارد و درواقع نظمي است که به نحو پيشين ميان اعمال قصدي و متعلَّقات آنها يافت ميشود.