چکیده:
این پژوهش با هدف مطالعة اثریخشی کلاسها ی آموزشخانواده بر والدین دانشآموزان
دبیرستانهای پسرانه ناحیة دو شهرری که در سال تحصیلی ۹٩۱۳۸۸-۸ در این کلاسها
شرکت کردهاندء انجام گرفتهاست. جامعه آماری آن ۲۴۰۰ نفر و نمونه آماری این پژوهش
۳آنف راز اولیای شرکتکننده در این کلاسهاست که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای
از جامعه مورد پژوهش انتخاب شدهاند. روش پژوهش» توصیفی از نوع پسرویدادی بوده
و ابزا رآن پرسشنامهای محققساخته است که روای یآن توسط اساتید راهنماء مشاور و
کارشناسان پژوهشکده اولیا و مربیان(خانواده) تایید کردهاند. نتایج این پژوهش نشانگرآن
است که:دورة آموز باعث افزای شآگاهی و دانش اولیای شرکتکننده شدهاست؛
از این رو میتوان گفت کلاسها ی آموزش خانواده دارای اثربخشی لازم بودهاست. همچنین
دور آموزش خانوادة برگزار شهدر افزایش دانش وآگاهی اولیای شرکت کننده در باره روشهای تربیت دینی و شناخت نیازهای چشمی نوجوانان, افزایش و ارتفا ی آگاهی والدین
در زمینه مسائل مربوط به رشد و پرورش نوجوانان به منظور شناخت نیازهای عاطفی -
روانی، افزایش هماهنگی روشهای تربینی خانه و مدرسه و تقویت ارتباط اولیا و مربیان
مور بودهاست. در ضمن این پژوهش نشان داد که میان نظرات زنان و مردان شرکتکننده
در کلاسهای آموزش خانواده پیرامون اثربخشی این کلاسها بر افزایش آگاهی آنان از
نیازهای جسمی نوجوانان تفاوت معنادار وجود ندارد و میان مولفه هماهنگسازی روشهای
تربیتی خانه و مدرسه و میزان تحصیلات والدین نهتنها رابطهای معنادار وجود ندارد.ء بلکه
این دو حتی رابطهای منفی و معکوس دارند و میان مولفه نیازهای روانی- عاطفی
دانشآموزان و پایه تحصیلیشان رابطه معنادار وجود ندارد.
The present study was conducted in order to investigate the effectiveness of family education classes for parents of high school boy students in district 2 of Shahre-Rey in 2009-2010 academic year. The population of the study comprised
2400 individuals. Stratified-random sampling method was utilized and as a result 333 parents were selected. This descriptive research is of ex-post facto design and the instrumentation consisted of a self-devised questionnaire whose validity was approved by the supervisor and advisor of the study as well as the Institute for Parents and Teachers (Family) Research resource persons and professors. Findings of the study revealed that the family education course promoted parents' awareness and knowledge. Hence, it can be concluded the family education classes enjoyed the expected effectiveness. In addition, the course was effective for enhancing parents' awareness and understanding of religious educational methods, adolescents' physiological needs, adolescents' growth and their emotional-psychological needs. Furthermore, the classes were an effective way of promoting the coordination between home and school educational methods as well as teachers-parents' relationship. The findings also indicated that there was no significant difference between the opinion of participating men and women as to the extent to which the classes led to the promotion of their awareness of adolescents' physiological needs. No significant association was observed between the two components of the coordination between home and school educational methods and parents' educational level. In fact, there was a negative relation between the two variables. And finally, there was no significant relationship between the components of students' psychological-emotional needs and the grade in which they study.