چکیده:
هدف این مقاله نقد و بررسی کتاب آموزش علوم تجربی پنجم ابتدایی در ایران از منظر پسا اثبات گرای ایمره لاکاتوش است. برای رسیدن به این هدف، ابتدا معیارهای آموزش علوم برمبنای نظریات ایمره لاکاتوش استخراج شده است در قدم دوم با بهره گیری از این معیارهای و روش تحلیل محتوا کتاب آموزش علوم پنجم ابتدایی مورد ارزیابی و نقد قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد که رویکرد آموزشی کتاب آموزش علوم پنجم ابتدایی به سبک اثبات گرایانه است و بر استقرا-گرایی، تحقیق پذیری، ماهیت ثابت علمی تاکید دارد و هم چنین در آموزش علوم به تاریخ علم و ارتباط علم و متافیزیک بی توجه است. در حالی که بنا به نظر لاکاتوش آموزش علوم باید علم را با متافیزیک و ارزش ها ارتباط دهد. علم باید در یک بستر تاریخی آموزش داده شود و بر تاثیر موقیعت اجتماعی دانشمندان بر نظریات علمی تاکید شود و باید بر ماهیت موقتی علوم توجه کند.
The purpose of this paper is to critique fifth grade textbook of science education in primary schools of Iran from viewpoint of Imre Lakatos. Primarily, we studied viewpoint of Lakatos and then extracted his view about science nature, nature of scientific methodologies and history of science. In the second step, we examined and criticized science education in the 5th textbook at primary level with post-positivistic criteria by use of content analysis method. Our findings indicate that science education in this textbook is in a positivistic style. It emphasizes mainly on induction; verifiability and fixe nature of science and it ignores history of science and connection between science and metaphysics. Otherwise, in the viewpoint of Lakatos, education ought to connect science to metaphysics and values. Science should be educated in historical context and stress the influence of scientist's social condition on scientific theories. Science education should notice tentative nature of science too.