چکیده:
هدف اصلی پژوهش، مطالعه برنامه درسی زبان انگلیسی سوئد و تطبیق آن با برنامه درسی ایران است تا بر اساس استانداردها و معیارهای یک نظام موفق، وضعیت آموزش زبان انگلیسی در کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و جهت بهبود و اصلاح مشکلات و کاستی های آن، راهکارهای مناسب پیشنهاد شود. برای تحقق این هدف، عناصر اساسی برنامه درسی زبان انگلیسی سوئد و ایران (منطق، هدف، محتوا، مواد و منابع یادگیری، زمان، ارزشیابی) مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که آموزش زبان انگلیسی در ایران از لحاظ زمان آغاز آموزش و ساعات درسی، هدف های برنامه درسی، محتوای پیشنهاد شده و محتوای کتاب های درسی و آزمون های ملی دچار ناهمخوانی ها و کاستی هایی است. براین-اساس، با تکیه بر نقاط قوت سوئد در حوزه آموزش زبان انگلیسی و همچنین پیشنهادهای ذکر شده در اسنادی که به توصیف وضعیت مطلوب آموزش زبان انگلیسی در کشور (از قبیل: سند برنامه درسی ملی و راهنمای برنامه درسی زبان های خارجی) پرداخته اند، راهکارهایی برای آن ارائه شده است.
This research reflects upon English education as a foreign language in two different contexts. The main aim is to investigate and compare the status quo of Iranian and Swedish English language curriculum. Based on data derived from international and comparative studies, The Swedish curriculum has been considered as a successful one in field of educating English in schools. For evaluation of two systems, the main curriculum elements (e.g. Rationale, Goals and Approach, Contents, Learning Materials, Time, and Assessment) have been compared. The results indicate that the Iranian curriculum, compared to Swedish one, has some problems and shortcomings such as: accepting old and ineffective goals and approach; focusing on sub-skills (mainly vocabulary, grammar, pronunciation, and dictation) instead of fundamental skills like listening, speaking, writing and reading; teaching textbooks which are narrow-inclusive, un-varied, un-attractive, and out-of-date; allocating limited hours to English subject-matter in school timetable; and implementing national tests that do not cover communicative skills.