چکیده:
How can educational research enable future educational leaders to transform the educational policies and practices of their institutions in culturally inclusive ways? In addressing this question I draw on 20 years of experience mentoring postgraduate researchers in science and mathematics education from countries in Africa، Asia and the Pacific islands. A major challenge is to provide appropriate methods for intercultural research which address the key question of how to design culturally inclusive science education systems for preparing young people in ‘non-Western’ societies to enter the modern (globalising) world and، at the same time، respect، celebrate and grow their own local cultural capital. Exciting developments in contemporary qualitative research enable postgraduate researchers to use their own life-world experiences as a primary source of data for examining critically and creatively key philosophical and political assumptions underpinning teaching، curriculum and research practices in their own countries.
پژوهش در حوزه ی آموزش چگونه می-تواند به متخصصین آموزش در آینده کمک کند تا سیاست ها و اقدامات آموزشی موسسات را به گونه ی که در برگیرنده ی فرهنگ باشد تغییر دهند؟ در پاسخ به این پرسش نویسنده ی مقاله ی حاضر به ۲۰ سال سابقه ی خویش در زمینه ی آموزش پژوهشگران مقطع کارشناسی ارشد در حوزه ی آموزش علوم و ریاضی در کشورهای آفریقایی، آسیایی، و جزایر اقیانوسیه رجوع کرده است. یکی از چالش های عمده، ارائه ی روش های صحیحی برای انجام پژوهش های بین-فرهنگی می باشد که به این سوال اساسی می پردازند «چگونه باید نظام آموزشی علوم طراحی کرد که در بر گیرنده ی فرهنگ بوده و همچنین نسل جوان جوامع غیرغربی را برای ورود به دنیای مدرن (جهانی شدن) آماده سازد به گونه ای که آنان همزمان به سرمایه ی فرهنگی- محلی خویش نیز احترام گذاشته، آن را ارج نهند و به رشد آن کمک کنند؟» پیشرفت های قابل توجه معاصر در حوزه ی پژوهش-های کیفی به پژوهشگران مقطع کارشناسی ارشد کمک می کند تا از تجارب زندگی خود به عنوان منبع اولیه ای از داده ها جهت بررسی ناقدانه و خلاقانه ی فرضیه های کلیدی فلسفی و سیاسی که اساس تدریس، برنامه ی درسی، و اقدامات پژوهشی در کشور آنها را تشکیل می دهند بهره جویند.