چکیده:
هدف پژوهش تعیین حاضر میزان استفاده هن رآموزان از منابع بادگیری به ویژه فناوریهای
اطلاعات و ارتباطات دیجیتالی که برای یادگیری بکار میروند؛ از جمله فناوری آموزشی(IT)
،سیستمهای رایانهای، رسانههای آموزشی، چندرسانهایها، سختافزارها و نرمافزارهای آموزشی و
کتب کمک آموزشی و کمک درسی بوده است. جامعه آماری پژوهش که شامل کلیه دانش آموزان
هنرستانهای کاردانش نواحی پنجگانه تبریز به تعداد ۲۲۱ نفر و ۱۴۰ هنرآموز به عنوان گروه نمونه به
روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده
است.یافتههای حاصل از پژوهش نشان داده است که:1-میزان استفاده از منابع یادگیری غیر کتب درسی بطور کلی،رسانه های آموزشی،کتب غیردرسی،فناوری اطلاعات (IT)و سیستم های کامپیوتری توسط هنرآموزان در فرایند یاددهی-یادگیری در حد متوسط بوده است.2-میزان استفاده از سخت افزارها و نرم افزارهای آموزشی در حد پایین است.3-بین میزان استفاده از IT،سیستم های کامپیوتری،سخت افزارها و نرم افزارهای آموزشی توسط هنرآموزان براساس هنرستان های دخترانه و پسرانه تفاوت معنی دار وجود ندارد.ولی در مقایسه میزان استفاده از رسانه های آموزشی و کتاب های غیر کتب درسی براساس هنرستان های دخترانه و پسرانه؛بین متغیرهای فوق تفاوت معنی دار وجود دارد.4-میزان استفاده از سخت افزارها و نرم افزارهای آموزشی براساس محل تدریس هنرآموزان با هم تفاوت معنی داری دارند.5-میزان استفاده از آن توسط هنرآموزانی که هم در مدرسه دولتی و هم در مدرسه غیرانتفاعی مشغول به تدریس هستند بیشتر از سایر هنرآموزانی است که فقط در مدارس دولتی تدریس می کنند.