چکیده:
دسترسی به حمل و نقل ایمن، راحت و کم هزینه حق طبیعی هر شهروند محسوب می شود و همین مساله کیفیت زندگی در مناطق شهری را مشخص می کند. برای بخش صنایع و خدمات نیز حمل و نقل پشتوانه مهمی است. سیستم حمل و نقل در دنیای امروز، روز به روز بیش تر رشد می کند. گوندولاها یا سیستم های حمل و نقل کابلی سیستم های حمل و نقل جدیدی هستند که یک کابین بدون موتور توسط یک کابل فولادی کالاها و مسافرین را جابجا می کند. مقاله حاضر سعی دارد برای کنترل بخشی از ترافیک شهری، سیستم حمل و نقل کابلی را به عنوان مکمل و در کنار سایر سیستم های حمل و نقل شهری به عنوان تسهیل کننده رفت و آمد پیشنهاد کند. بدین منظور و چون در کشور ایران نمونه موردی حمل و نقل کابلی به عنوان سیستم حمل و نقل عمومی در شهر وجود ندارد و فقط از سیستم های کابلی به عنوان یک وسیله تفریحی عموما در مناطق گردشگری استفاده شده است در این مقاله به دو تجربه موفق پیاده شده در دو کشور کلمبیا و ونزوئلا پرداخته شده و مزایای استفاده از این سیستم مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته تا در صورت پایین بودن هزینه های اجرایی این طرح و سنجش میزان عملی بودن آن در کلان شهرها از جمله شهر تبریز، شهر اولین ها، در قسمتی از مناطق شلوغ و پرتردد شهر به عنوان گره گشا در ترافیک پیچیده شهر استفاده گردد.
خلاصه ماشینی:
بدین منظور و چون در کشور ایران نمونـه مـوردی حمـل ونقـل کابلی به عنوان سیستم حمل و نقل عمومی در شهر وجود ندارد و فقط از سیستم های کابلی بـه عنوان یک وسیله تفریحی عموماً در مناطق گردشگری استفاده شده اسـت در ایـن مقالـه بـه دو تجربه موفق پیاده شده در دو کشور کلمبیـا و ونـزوئلا پرداختـه شـده و مزایـای اسـتفاده از ایـن سیستم مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته تا در صورت پایین بودن هزینه های اجرایی این طرح و سنجش میزان عملی بودن آن درکلان شهرها از جمله شهر تبریز، شهر اولـین هـا، در قسـمتی از مناطق شلوغ و پرتردد شهر به عنوان گره گشا در ترافیک پیچیده شهر استفاده گردد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٣- فرم عمومی مدل کلاسیک چهار مرحله ای حمل و نقل (سید حسینی، ١٣٩١، ٨٤) همان طور که در شکل ٣ مشاهده می گردد چهار قـدم اصـلی کـه الگوهـای سـفر هـای آینده توسط آن ها تعیین می شود، عبارت اند از: تولید سفر، توزیع سفر، تفکیک طـرق سـفر یـا نوع وسیله ی نقلیه ، و تخصیص سفر یا سمت سفر(واگذاری ترافیک به مسیر).