چکیده:
طی چند دهه ی اخیر، مطالعه در زمینه ی تصویر بدن پیوسته رشد یافته است. پژوهش های متعددی به بررسی رابطه ی تصویر بدن و کنش های روانی- اجتماعی پرداخته اند. بر این اساس پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی رابطه ی تصویر بدن و سازگاری انجام شده است. نمونه ی پژوهش شامل 400 دانش آموز دختر و پسر مقطع متوسطه بود که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه ی خود توصیف گری جسمانی و سازگاری بل استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، شاخص های آمار توصیفی و استنباطی به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که بین تصویر بدن و سازگاری ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین نتایج بیانگر این بود که بین تصویر بدن دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد در حالی که در میزان سازگاری دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نشد. در مجموع یافته ها موید آن است که تصویر بدن مثبت، با ایجاد احساس خود ارزشی بالاتر به رفتارهای سازگارانه ی بیشتری می انجامد.
The study on body image has grown steadily over the recent few decades. Since many studies investigated the relationship between body image and psychosocial functions، this study aimed at investigating the relationship between body image and adjustment. The subjects of the study included 400 male and female high school student who were selected through cluster sampling. The data were collected by using Physical Self-Description Questionnaire and Bell Adjustment Inventory، and the obtained data were then analyzed by both descriptive and inferential statistics. The results indicated that there was a significant relationship between body image and adjustment. The results were representative of the fact there was a significant difference in body image of male and female students، but there was no significant difference in adjustment of both male and female students. In general، the findings demonstrated that positive body image would lead to more adjustment behaviors through developing the sense of higher self worth.