چکیده:
بنابر نظریهی «معناشناسی روایت» گریماس، از طریق برش متن، معنا به دست میآید. در این فرایند معناسازی، کنش و شوش، بهعنوان عوامل گفتمانی مهم، باعث شکلگیری گفتمان و ایجاد تغییر از وضعیتی به وضعیت دیگر و نیز حالتهای پس از تغییر میشوند. کنش، نظامهای گفتمانی هوشمند، و شوش، نظام های گفتمانی احساسی را بهوجود میآورد. داستان پایداری «حبل کالورید»، قابلیت مطالعه از دیدگاه نشانهمعناشناسی نوین را دارد. در این گفتمان پویا، ابوهانی، شخصیت اصلی داستان، به دنبال تغییر وضعیت روحی خویش است. این تغییر، ناخودآگاه و توسط جوانان مبارز، در بستر زمانی و مکانی ویژه رخ میدهد. احساس و ادراک، بهویژه حس شنیداری، این فرایند شوشی را شکل میدهند. از سوی دیگر، گاهی کنش، گونههای شوشی داستان را بهوجود میآورد و گاهی هم شوش، کنشزا میشود. در حبل کالورید، نظامهای گفتمانی هوشمند و حسی ـ ادراکی در تعامل هستند و گونههای مختلف نشانه معناشناختی را بهوجود آوردهاند؛ اما گفتمان غالب، گفتمان احساسی است. از دیدگاه موضوعی، چون حبل کالورید بهعنوان داستان پایداری، اخلاقمحور و ارزشمدار محسوب میشود، گفتمان مرام مدار دارد.
بدین ترتیب هدف این مقاله، مطالعهی فرایند معناشناسی داستان و ویژگیهای روایی آن است تا سازوکارهای تولید معنا و عناصر اصلی شکلگیری معنا را بهدست آورد.
In «narrative semantics» theory of Greimas، the meaning is understood through discursive text segmentation. In this semantics process، the action and state as important conversation factors could form the main discourse and change the status to another form and after change modes. The action makes the intelligent discourse systems and the state makes emotional discourse systems. The sustainability in the story of “Habl-on Kal-Warid” can be studied from a new semantic perspective. In this discourse، Abu-Hani، the main story character، wants to change his spiritual status; this change occurs unconsciously at particular time and place by the young fighters. Feelings and perceptions، particularly auditioning، form this state process. On the other hand، sometimes، the action creates the story state، and the state creates the action. Intelligent and perceptional discourse systems interact with each other in “Habl-on Kal-Warid” tale and make different kinds of semantics; however، the main discourse is sentimental. Thematically، dominant discourse is ethics because of the tale''s sustainability، morality and value.
The aim of this paper is to study the semantic process and the narrative traits of “Habl-on Kal-Warid” story to achieve its main meaning functions and details.