چکیده:
جهانی شدن ، مفهومی است که هم به فشرده شدن جهان و هم به تشدید آگاهی درباره جهان به
عنوان یک کل و هم وابستگی متقابل و واقعی ج هان و هم به آگاهی و یکپارچگی جهان اشاره دارد ..
جهانی شدن فرایندی است که در ابعاد مختلف زندگی بشر به ویژه در بعد تولید ، حکومت ،
جامعه،دانش،فرهنگ و تعلیم و تربیت، تاثیراتی را به شرح زیر بجا گذاشته است . در قلمرو تولید : جهانی
شدن به میزان قابل توجهی جایگاه سرما یه داری را به عنوان ساختار غالب تولید در تاریخ معاصر، تقویت
کرده است . در قلمرو حکومت : جهانی شدن نقش اصلی را در ظهور حکومت پساخودمختار داشته است .
در قلمرو جامعه : جهانی شدن معاصر جایگاه ملیت را به عنوان چارچوب اصلی همبستگی جمعی ، به طور
بنیادی تضعیف نکرده ، بل که به سست شدن برخی از پیوند های میان ملت ها و دولت ها کمک کرده
است. در قلمرو دانش ساختار دانش، همراه با چارچوب جامعه، حکومت و تولید چهارمین جنبه اصلی نظام
اجتماعی را تشکیل می دهد . اثرات جهانی شدن بر دانش را می توان در ابعاد معرفت شناسی ، هستی
شناسی، روش شنا سی و زیبا شناسی نام برد. و در بعد تاثیر جهانی شدن بر تعلیم و تربیت می توان گفت
که، امروزه تغییرات اجتماعی - اقتصادی ساختار های آموزش و پرورش را متاثر ساخته است و نیاز به
تغییر محتوا و ساختارهای آموزشی را مورد تاکید قرار داده است . بسیاری از مطالعات براین نکت ه دلالت
دارند که اصلاحات آموزشی با تغییرات اقتصادی و اجتماعی در سطح بین المللی پیوند خورده است . با
این وجود پدیده جهانی شدن چالش تجربی جدیدی را مطرح ساخته است . جهانی شدن نیاز به
سازماندهی مجدد دنیای بازار کار و اقتصاد را عنوان می کند و در نتیجه نیاز فزایند ه ای به دانش و
اطلاعات نو را به وجود آورده است . به طور کلی جهانی شدن فرایندی است که حاکمیت و هویت
فرهنگی ملل را در سطوح خرد و کلان تحت تاثیر قرار داده است ، لذا نظام های آموزشی که انتقال
دهنده، معرفت بشری به دانش آموختگان خود هستند، نمی توانند خود را جدا و یا به دور از این فرایند رو
به گسترش در نظر گیرد.
Globalization is a concept which indicates the density of the world,
intensification of knowledge about the world as a whole, real interdependence
of the world and integrity and consciousness of the world. Globalization is a
process which has deeply influenced different dimensions of human life,
especially in the fields of production, government, society, knowledge, culture
and education. The influence of globalization on education implies and
emphasizes on many reforms and changes in the educational content and
structure. Generally speaking, globalization is a process which has influenced
the concepts such as sovereignty and national identity among nations in both
micro and macro levels. Therefore, the educational systems which regarded as
the transferor of human knowledge to the students, can not deprive themselves
خلاصه ماشینی:
و در بعد تاثیر جهانی شدن بر تعلیم و تربیت می توان گفت که ، امروزه تغییرات اجتماعی - اقتصادی ساختار های آموزش و پرورش را متاثر ساخته اسـت و نیـاز بـه تغییر محتوا و ساختارهای آموزشی را مورد تاکید قرار داده است .
اصلاح (خیـزش ) در اینجا در مورد دوره ای به کار رفته است که در آن گرایش های جهانی شدن پیـشین بـه قـالبی واحـد و ◊ ١٠ فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره سیزدهم / زمستان ١٣٨٩ بازگشت ناپذیر شامل چهار مرجع اصلی : جوامع ملی ، جامعه بین الملل و نوع بـشر (بـه عنـوان مفهـومی واحد اما نه یکپارچه ) تبدیل شده است .
فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره سیزدهم / زمستان ١٣٨٩ ١١ ◊ از نظر واترز (١٩٩٥) جهانی شدن در سه عرصه زندگی اجتماعی به شرح زیر مهم و اساسی تلقـی شـده است : ١- عرصه اقتصادی : نظام های اجتماعی خاص تولید، مبادله ، توزیع و مصرف کالاها و خدمات ملمـوس (مادی )، جهانی شدن به تاثیرگذاری شرکت های فراملی بانک ها و سازمان هـای جهـانی ماننـد بانـک جهانی و غیره منجر شده است و لاجرم در نقش عوامل تاثیرگذار داخلی و به خصوص دولت ، تغییر ایجاد کرده است .
در فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره سیزدهم / زمستان ١٣٨٩ ١٩ ◊ بسیاری از کشورها این زمینه مهم بر عهده آموزش و پرورش قرار دارد تا با تدوین برنامه ها و محتـوای آموزشی ، ارزش ها، نگرش ها و دانش های ضروری را در افراد تحت تعلیم خود به وجود آورد.