چکیده:
روابط و ایجاد توسعه سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا از بدو پیروزی انقلاب تا
به امروز و در گفتمان های مستقر در سیاست خارجی ؛ دارای فراز و فرودهای مهمی بوده است . به
طوری که ایجاد توسعه سیاسی در بازه های زمانی مختلف با مشکل مواجه گردیده است . به کارگیری
سیاست تنش زدایی در گفتمان توسعه طلبانه سیاست محور ، در احیای روابط دوستانه جمهوری اسلامی
ایران با کشورهای اروپایی نقش عمده ای داشته است و در طرف مقابل کشورهای اروپایی گفتگوی
انتقادی با ایران را به گفت و گوی سازنده تبدیل کرده اند. در این راستا به دنبال دوره ای از آرامش و
ثبات حداقلی در دوره های پیشین، با شناورسازی گفتمان های عدالت محور، توجه به ملت های جهان،
تشکیل جبهه ضد امپریالیستی و از طرفی رو در رو شدن با اتحادیه در عرصه هایی مانند انرژی هسته
ای و حمایت از تروریسم، روابط این دو مولفه به سردی گراییده است
The political development conserning the relations between Islamic Republic
of Iran and European Union within two established discourses has had many
important ups and downs since the victory of Islamic Revolution. The fact has
faced political development process from time to time with difficulty.
Applying peaceful policy within expansionist political oriented discourse
has had an important role in friendly relations between Islamic Republic and
E.U. countries, and as a result, E.U. countries then turned their critical dialuge
policy to constructive one. Following a minimum calm and stable period, the
idealist justice oriented discourse was applied and consequently led to shifted
policy toward world nations and forming an auti-impenalist front and once
again increased tension between two sides. Confronting with E.U. on issues
such as terrorism and nuclear energy turned cold their mutual relations more
than before.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اتخاذ سیاست خارجی تهاجمی از سوی دولت احمدی نژاد و حاکم شدن نوعی گفتمان انقلابی رادیکال بر سیاست های دولت ◊ ١٩٠ فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره پانزدهم / تابستان ١٣٩٠ متبوع ایشان ، روابط بین ایران و اتحادیه اروپا با تنشهای رو به رو شده و سطح روابط دیپلماتیک بین دو طرف کاهش پیدا کرده است .
(٣٤) در چنین فضایی فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره پانزدهم / تابستان ١٣٩٠ ١٩٥ ◊ اتحادیه اروپایی نیز با توجه به سیاست تنش زدایی و گفتگوهای تمدنهای خاتمی چنین فرصتی را غنیمت شمرد و اعلام نمود که هیچ کس از ایران انتظار ندارد که در ساختارهای کلان خود تغییرات بنیادینی ایجاد کند، اما انتظار می رود که تهران رفتارهای خود را با جامعه اروپایی ، سیاست و حقوق بین الملل موافق گرداند.
(٣٨) چنانکه گری ◊ ١٩٦ فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره پانزدهم / تابستان ١٣٩٠ سیک ، از مشاوران کلینتون در شورای امنیت ملی آمریکا بعد از سفر خاتمی به ایتالیا بیان داشت که چینن سفرهایی باعث فشار جهانیان و کشورهای اروپایی بر آمریکا در جهت لغو تحریم های آمریکا علیه ایران خواهد شد.
(٦٦) صحبت های احمدی نژاد در مورد موضوع هسته ای بارها با واکنش کشورهای اتحادیه اروپا وایالات ◊ ٢٠٢ فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره پانزدهم / تابستان ١٣٩٠ متحده روبه رو شده است .
فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره پانزدهم / تابستان ١٣٩٠ ٢٠٩ ◊ ١٥- مهدی ذاکریان ، ارزیابی سیاست خـارجی خـاتمی از منظـر صـاحبنظران (تهـران : انتـشارات همشهری ، ١٣٨٠)، ص ٢٥-٥٠٤ 16- Anoushiravan Ehteshami, “Iran's New Order: Domestic Development and Foreign Policy Outcome”, In:Op. Cit.