چکیده:
سیاست همراهی با جهانی شدن، در گرو تربیت افرادی میسر می شود که توانمندی درک
چارچوب های آن را داشته باشند و در این راستا مدیریت آموزشی، شناخت و به کار بردن نظریه ها و
سیاست های اجرایی آن از لازمه های همگامی با جهانی شدن برای توسعه هر کشور است. اما دیوان
سالاری، ب یثباتی سیاسی و مدیریتی، عدم تمرکز زادیی و ب یتوجهی به آموزش های ضمن خدمت از
موانع تربیت افرادی برای همگام شدن با جهانی شدن در فرآیند آموزش و پرورش است و برای رفع این
موانع توجه به سیاست هایی مانند مدیریت مشارکتی و مدیریت روابط جهانی، و پرهیز از سیاست
درون نگر مدیریت سنتی ضروری به نظر م یرسد، امری که این مقاله در پی تبیین آن است.
The policies in accordance with globalization necessitate training people
who have ability to perceive its frameworks. In this regard, the educational
management, knowledge and application of theories and its executive policies
are part of necessities to keep on pace with globalization in favour of every
country’s development. However, there are some obstacles in the way of
training people who can comply with globalization in the process of education.
To eliminate these obstacles, it is necessary paying attention to policies such as
participatory management and global relations management, and to avoid the
traditional internalist management policy as well. This is what the present
article follows to explain it.
خلاصه ماشینی:
سیاست های مدیریت بر آموزش در عصر جهانی شدن دکتر رمضان جهانیان عضوهیات علمی دانشگاه آزاداسلامی ،واحدکرج ،گروه علوم تربیتی ،کرج ،ایران مریم یعقوبیان دانش آموخته کارشناسی ارشددانشگاه آزاداسلامی ،واحدکرج ،گروه مدیریت آموزشی ،کرج ،ایران چکیده سیاست همراهی با جهانی شدن ،در گرو تربیت افرادی میسر می شود که توانمندی درک چارچوب های آن را داشته باشند و در این راستا مدیریت آموزشی ، شناخت و به کار بردن نظریه ها و سیاست های اجرایی آن از لازمه های همگامی با جهانی شدن برای توسعه هر کشور است .
بر اساس تجربه گذشته کشورهای آسیایی در برابـر کـشورهای غربـی برای مفهومی کردن دانش محلی و توسعه انسانی به ویژه از طریق آموزش و پرورش جهانی نظریه ها و سیاست هایی پیشنهاد گردیده است که کشورها و جوامع دیگر با توجه بـه شـرایط و ویژگـی هـای خـود می توانند از آنها به عنوان مدل هایی برای سیاستگذاری، آموزش و تحقیق استفاده کنند.
بنابراین ترویج دانش محلی در آموزش و پرورش جهانی ، به هویت محلی و ریشه های فرهنگـی نیاز دارد و طراحی برنامه درسی باید بر اساس ارزش های محلی و دارایی های فرهنگی با جذب دانـش و تکنولوژی جهانی مناسب برای حمایت جوامع محلی و افراد به عنوان شهروندان محلـی صـورت گیـرد.
(حیدری تفرشی ، سعیدآبادی و خدیوی ، ١٣٨١: ١٤٤ و ١٤١-١٤٠) خ) مدیریت کیفیت در آموزش و پرورش از دیگر مقوله هایی است که با تأکید بر خلاقیت و ابتکار، سبب حرکت نظام های آموزشی به سوی جهانی شدن می شود.