چکیده:
آزمون های ترسیمی روش های تشخیصی فرافکنی اند که در آن ها از فرد خواسته می شود، موضوع یا وضعیتی را ترسیم کند تا عملکرد شناختی، بین فردی، یا روان شناختی او ارزیابی شود. هدف پژوهش حاضر مقایسه واکنش های روان شناختی کودکان تیزهوش و عادی از طریق عناصر آزمون ترسیم است. برای گردآوری اطلاعات، از پرسش نامه افسردگی، اضطراب، و استرس (DASS-42) و نقاشی آدمک رنگی استفاده شد. نمونه پژوهش 250 دانش آموز (119 دختر و 131 پسر) یازده تا سیزده ساله منطقه یک و دو شهر زاهدان بود که کودکان عادی به صورت نمونه گیری خوشه ای سهمی و کودکان تیزهوش به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. آزمون ترسیم آدمک رنگی و پرسش نامه DASS-42 در سه مقطع اول و دوم و سوم راهنمایی به صورت گروهی اجرا شد و داده ها، با استفاده از آمار توصیفی، آزمون «خی دو»، و «تی» گروه مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که، بر اساس آزمون ترسیم، بین واکنش های روان شناختی کودکان عادی و تیزهوش تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
فراوانی عناصر تست ترسیم با توجه به مقیاسهای واکنش روانشناختی در کودکان تیزهوش پسر و دختر زیرمقیاس واکنش های عناص ط فراوانی ذکای دۀآزادی نادای روانشناختی ر سوح پسر دختر مجور رج معر قدتاز استوار 42 25 8/741 2 0/013 ر بو ضعیف 9 15 جیب 9 2 افسردگی تزئین لباس دکمه 16 9 8/069 2 0/002 ندارد 26 28 قدت اق استوار 40 17 12/79 2 0/013 رس ضعیف 4 9 اندازة از طویل 42 24 10/304 2 0/005 بو کوتاه 5 9 دهان خطی 26 11 7/802 2 0/014 اضطاب پیشرفته 22 28 ر دندان معمولی 8 3 6/736 1 0/002 ندارد 42 37 خط تنه زاویه دار 26 16 6/030 2 0/011 انحنادار 22 19 جنت زن 4 21 6/057 2 0/044 سی مرد 34 4 استرس دهان خطی 26 11 10/81 2 0/004 پیشرفته 22 28 بینی کشیده 10 3 17/82 2 0/000 معمولی 31 28 قدتاق استوار 40 17 6/39 2 0/041 ر س ضعیف 4 9 جیب 9 2 تزئین لباس دکمه 16 9 6/003 2 0/005 ندارد 26 29 جدول ٧ نشان میدهد که بین نتایج آزمون مجذور کای دو گروه دانـش آمـوز تیزهـوش دختر و پسر، با توجه به زیرمقیاسهای واکنش روانشناختی، تفاوت معناداری وجود داشـته است ، به طوری که کودکان تیزهوش افسرده در قدرت بـازو = p ,٨.