چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرمایه فکری با عملکرد آموزشی مدیران مدارس دوره متوسطه با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه مدیران مدارس دوره متوسطه شهرستان سواد کوه به تعداد 31 نفر بوده که با توجه به محدود بودن، جامعه مورد واقع شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد سرمایه ی فکری بنتیس و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد آموزشی بود. به منظور تعیین روایی از نظرات استادان این رشته علوم تربیتی استفاده گردید و میزان پایایی دو پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS به ترتیب معادل85/0 و 83/0 حاصل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (آزمون های t مستقل، تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) و همبستگی پیرسون انجام گردید. یافته ها نشان داد بین سرمایه فکری( رابطه ایی، انسانی و ساختاری) با عملکرد آموزشی مدیران مدارس دوره متوسطه رابطه معنادار مثبت وجود دارد.
<Abstract>The present study aims to investigate the relationship between the Intellectual
capitals with educational performance of managers of secondary schools that was
performed by Descriptive correlation method. The statistical population consists of
all managers of secondary schools of Savadkooh city was 31 people that Due to the
limitation, population was located. The tools used were, Bontis Standard
Questionnaire Intellectual Capital and researcher made questionnaire of performance
of education. In order to determine the validity were used of the opinions of the
professors in the field of Educational Sciences. And the level of reliability of two
questionnaires through the use of cronbach's Alpha with SPSS software equivalent
were obtained 85/0 and 83/0. Analyze data was performed by descriptive statistics
(mean, standard deviation) and inferential statistics independent t-test, analysis of
variance (one way ANOVA) and Pearson correlation . The findings showed that
there is a positive significant relationship between the intellectual capitals (spatial
relations, human and structural) with the educational performance of managers of
secondary schools </Abstract>
خلاصه ماشینی:
یعنی با اطمینان ٩٩ درصد می توان ادعا نمود از لحاظ آماری بین سرمایه انسانی و عملکرد آموزشی مدیران مدارس متوسطه رابطه معنادار مثبت وجود دارد، که مقدار این همبستگی ٠/٧٥ می باشد.
یعنی با اطمینان ٩٩ درصد می توان ادعا نمود از لحاظ آماری بین سرمایه رابطه ایی و عملکرد آموزشی مدیران مدارس متوسطه رابطه معنادار مثبت وجود دارد، که مقدار این همبستگی ٠/٦٧ می باشد.
یعنی با اطمینان ٩٩ درصد می توان ادعا نمود از لحاظ آماری بین سرمایه ساختاری و عملکرد آموزشی مدیران مدارس متوسطه رابطه معنادار مثبت وجود دارد، که مقدار این همبستگی ٠/٦٧ می باشد.
بنابراین ، در خصوص رابطه سرمایه فکری و عملکرد آموزشی مدیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه اختلاف معناداری بین دیدگاه مدیران بر اساس میزان تحصیلات وجود ندارد.
فرضیه ٦: بین سرمایه فکری و عملکرد آموزشی مدیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه سابقه خدمت تفاوت وجود دارد جدول ٧: دیدگاه مدیران بر اساس سابقه خدمت سابقه خدمت تعداد میانگین ١٠ سال و کمتر 2 3/71 3/89 10 11 - 20 ٢١ سال و بیشتر 19 3/57 جدول ٨: آزمون ANOVA جهت مقایسه دیدگاه مدیران بر اساس سابقه خدمت منبع تغییرات مجموع مربعات درجه میانگین مجموع مربعات آزادی F P بین گروهی ٠/٦٩ ٢ ٠/٣٤ 0/729 0/32 درون گروهی ٣٠/٠٥ ٢٨ ١/٠٧ کل ٣٠/٧٣ ٣٠ - نتایج بررسی داده ها در جدول فوق ، نشان داد در سطح اطمینان ٩٩ درصد (٠٠١=α)، داده ها فرضیه صفر (H٠) را تایید می نمایند، چرا که (٠٠١=P=٧٢٩٠ &gt; α ).
نتایج بررسی داده ها، نشان داد بین سرمایه فکری و مولفه های آن (ساختاری، رابطه ای و انسانی) با عملکرد آموزشی مدیران مدارس متوسطه رابطه معنادار مثبت وجود دارد.