چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین حل مساله و تاب آوری با میزان رفتارهای پرخطر است. روش تحقیق از نوع علی مقایسه ای وهمبستگی بود. جامعه ی آماری دانش آموزان دختر دبیرستانی دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین در منطقه9 آموزش و پرورش شهر تهران بود. نمونه ی مورد مطالعه 35 دانش آموز دارای پیشرفت تحصیلی بالا و35 دانش آموز دارای پیشرفت تحصیلی پایین بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه-ای چندمرحله ای انتخاب شدند. از مقیاس تاب آوری کونور و دیویدسون، مقیاس سنجش رفتارهای پرخطر و پرسش نامه شیوه حل مساله کسیدی و لانگ برای جمع آوری داده ها استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد بین دو گروه در متغیرهای تاب آوری، حل مساله و رفتارهای پرخطر تفاوت وجود دارد. به-طوری که میانگین نمرات دانش آموزان دارای پیشرفت بالا در مقیاس تاب آوری و سبک خلاقیت حل مساله و میانگین نمرات دانش آموزان دارای پیشرفت پائین در سبک های درماندگی، کنترل و اجتناب از حل مساله و همچنین در مقیاس رفتارهای پرخطر بیشتر است. نتایج حاصل از ضریب همبستگی نیز نشان داد که بین رفتارهای پرخطر و تاب آوری در هر دو گروه رابطه منفی وجود دارد. همچنین بین سبک های درماندگی، کنترل و اجتناب از حل مساله در گروه دارای پیشرفت پایین و کنترل و اجتناب از حل مساله در گروه دارای پیشرفت بالا با رفتارهای پرخطر رابطه ی مثبت دیده شد. این یافته ها می تواند در مورد آموزش و ارائه خدمات مشاوره ای دانش آموزان مفید باشد.
The aim of the present research was to determine the relationship between resilience and problem solving with high risk behaviors. Method of research was ex post facto and correlation. The statistical population of the present research comprised the female high school students with high and low achievement in educational district nine of Tehran. The research sample consisted of 35 students with high educational achievement and 35 students with low educational achievement. They were selected by multi-stage random cluster sampling method. Conner-Davidson Resilience Scale، Risk Behaviors Scale، and Kassidy & Long Problem Solving Style Questionnaire were used to gather data. The MANOVA results showed that there was significant difference in resilience، problem solving and high risk behavior between two groups. Mean scores of students with high achievement in resilience and creative problem solving style were greater than those of students with low achievement. Students with low achievement scored higher than students with high achievement in helplessness، control، avoidance problem solving styles and also high risk behavior. The results of Pearson correlation coefficient showed that there is an inverse relationship between resilience and high risk behavior in two groups. There is a significant difference between helplessness، control and avoidance problem solving styles with high risk behavior in students with low achievement. Also direct relationship was found between controls، avoidance problem solving styles with high risk behavior in students with high achievement. These findings can be useful for educational and counseling services for students.