چکیده:
تشخیص ویژگی های دانش آموزان منضبط وغیر منضبط از اولین گام های مدیریت کلاس اثربخش است. در این راستا هدف از این پژوهش تعیین تفاوت دانش آموزان منضبط و غیر منضبط از لحاظ هوش هیجانی و ذهن خوانی است. نمونه ی این پژوهش 384 نفر از دانش آموزان دوره ی متوسطه ی سال تحصیلی90-89 شهر تبریز بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و روش هدفمند انتخاب شدند. برای انتخاب دانش آموزان منضبط و غیر منضبط از دو نقطه برش برای نمرات انضباط دختران و پسران و نیز نظرات مسولین مدرسه استفاده شد. همچنین برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه ی هوش هیجانی شیرینگ و آزمون ذهن خوانی بارون -کوهن استفاده گردید. داده های به دست آمده با آزمون های MANOVA و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین دو گروه از لحاظ ترکیب نمرات هوش هیجانی و ذهن خوانی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج نشان دادند که بین دو گروه دانش آموزان از لحاظ متغیرهای هوش هیجانی و ذهن خوانی تفاوت معناداری وجود دارد. در مجموع یافته های این پژوهش حاکی از آن است که هوش هیجانی بالا منجر به کاهش مشکلات انضباطی شده و وجود دانش آموزانی با ذهن خوانی بالا موجب بروز مشکلات انضباطی در مدارس می شود.
One of the first steps in managing an effective class is to recognize the characteristics of disciplined and indisciplined students.The main purpose of this research was to compare emotional intelligence and mind reading in disciplined students and indiscipline students. The subjects consist of 384 high school in 89-90 educational year in Tabriz city who were selected by multi-stage cluster and purposive sampling method. Disciplined and undisciplined students based on two cut points were used for discipline score of boy and girls and school officials. Sharing emotional intelligence and Baron-cohen mind reading test were used in the research. Data analyses by MANOVA، independent sample t-test.MANOVA test results showed that there is a significant difference between two groups in terms of score، of emotional intelligence and mind reading. Also the results showed that there are significant differences between two groups in terms of mind reading and emotional intelligence، at the end the results of this research showed that high emotional intelligence discipline problems and these students who have high mind reading discipline problems