چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نقش توانمندسازی روان شناختی و تعهد سازمانی بر فرسودگی شغلی معلمان بود. جامعه ی آماری پژوهش کلیه ی معلمان مدارس شهرضا در سال 1389 بودند که از این جامعه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای 110 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس توانمندسازی روان شناختی، پرسش نامه ی تعهد سازمانی و مقیاس فرسودگی شغلی (با ابعاد خستگی هیجانی، مسخ شخصیت و کفایت فردی) استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که توانمندسازی روان شناختی با خستگی هیجانی و مسخ شخصیت رابطه ی منفی معنی دار و با کفایت فردی رابطه ی مثبت معنی دار دارد. تعهد سازمانی نیز با خستگی هیجانی و مسخ شخصیت رابطه ی منفی معنی دار دارد. علاوه بر این، تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که توانمندسازی روان شناختی، خستگی هیجانی و کفایت فردی، و تعهد سازمانی، خستگی هیجانی را پیش بینی می کند.
This research was conducted with the aim of investigating the role of psychological empowerment and organizational commitment in teachers’ job burnout. From teachers in Shahreza schools as the statistical population، 110 teachers were selected using multistage random sampling method. Data was collected through making use of Psychological Empowerment Scale، Organization Commitment Questionnaire، and Burnout Inventory (with emotional exhaustion، depersonalization، and personal accomplishment dimensions). The results of Pearson’s correlation coefficient showed that psychological empowerment has significant negative relationship with emotional exhaustion and depersonalization and significant positive relationship with personal accomplishment. In addition، organizational commitment has significant negative relations with emotional exhaustion and depersonalization. In addition، hierarchical regression analysis showed that psychological empowerment has predicted emotional exhaustion and personal accomplishment، and organizational commitment has predicted emotional exhaustion.