چکیده:
فدراسیون روسیه بخش مهمی از نیاز انرژی اتحادیه اروپا را تامین می کند. درسال های اخیر ایـن اتحادیه برای تامین انرژی مورد نیاز خود توجه ویژه ای به انرژی حوزه دریای خزر داشـته اسـت . نمود این توجه رامی توان در امضای توافقنامه احداث خـط لولـه نـابوکو در ١٣ ژوئیـه ٢٠٠٩ در آنکارا مشاهده کرد. چه عواملی باعث سیاستگذاری اتحادیه اروپا در زمینه تـامین انـرژی از حـوزه دریای خزر شده است ؟ فرضیه مقاله این است که نیاز روزافزون اتحادیه اروپا به انرژی، محدودیت منابع داخلی، وابستگی به روسیه و همچنین بی اعتمادی این اتحادیه به آن کشور در تـامین انـرژی پایدار باعث شده است تا اروپا سیاست تنوع بخشیدن به منابع تـامین انـرژی را در پـیش گیـردو بدین منظور به انرژی حوزه خزر رو آورده است .
The Russian Federation supplies an important part of EU’s energy needs. In recent years، EU has shown a special interest in the Caspian region’s energy; the signing of NABOCO Pipeline protocol on July 13، 2009 is a sign of this interest. What are the reasons for EU’s interest in the Caspian region’s energy? This paper proposes that the increasing energy needs in Europe، limited domestic resources، dependence on the Russian federation، and EU’s growing doubts over Russia as a provider of stable energy have contributed to this new energy policy. The paper is based on official statistics and those of specialized energy institutions، as well as analysis of economic and political developments in Europe and the Caspian region.
خلاصه ماشینی:
این قراردادها می تواند از یکـسو باعـث افزایش وابستگی اتحادیه اروپا به انرژی روسیه شود و از سویی اهـداف کـلان اتحادیـه اروپـا برای کاهش وابستگی راهبردی خـود بـه روسـیه و همچنـین متنـوع سـاختن عرضـه را دچـار چالش های گسترده ای سازد (٤-٣.
(IEA, 2009) اگر چه به خاطر بروز بحران اقتصادی درسال هـای ٢٠٠٨ و ٢٠٠٩ و کـاهش شـدید رشـد اقتـصادی منـاطق مختلـف بـه ویـژه منطقـه او ای سـی دی-Organisation for Economic Co) ((operation and Development)OECD و در نتیجه آن کاهش تقاضای نفت خام در کوتاه مـدت ، مراجع معتبر بین المللی مانند آژانش بین المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی و اوپک پـیش بینـی خود از چشم انداز تقاضای نفت خام در افـق ٢٠٣٠ را در گـزارش سـال هـای ٢٠٠٨ و ٢٠٠٩ نسبت به گزارش های قبل از بحران به میـزان قابـل تـوجهی کـاهش دادنـد و مقـدار تقاضـا را حداکثر تا سطح ١٠٧ میلیون بشکه در روز (در گزارش سال ٢٠٠٩) پیش بینی کرده اند، ولی بـه دلیل بهبود اوضاع اقتصادی از اواخر سال ٢٠٠٩ و ادامه این روند در سال هـای ٢٠١٠ و ٢٠١١ و در نتیجه بازگشت رشد اقتصادی به سطوح قبل از بحـران ، انتظـار مـیرود کـه رونـد رشـد تقاضای نفت خام نیز در کوتاه مدت و بلند مدت بهبود قابل توجهی یابـد و احتمـالا تقاضـای پیش بینی شده برای ٢٠٣٠ نیز در گزارش های آینده این مراجع افزایش یابـد.
رهبران روسیه ، رشد وابـستگی اتحادیـه اروپـا به منابع انرژی این کشور را به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد برای اعمال فشار سیاسی نه فقط بر اعضای اتحادیه اروپا بلکه بر کشورهایی مانند اوکراین و بلاروس که مسیر انتقال انـرژی بـه اتحادیه اروپا هستند، مورد بهره برداری قرار داده اند.