چکیده:
هدف این پژوهش سنجش مدیریت آشوب و هنجارسنجی ابزار اندازه گیری مدیریت آشوب بر اساس الگوی تئوری آشوب در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران است . این تحقیق در دو مرحله انجام گرفت ، در مرحلة اول با بررسی پیشینة تحقیق و نظریة آشوب و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی از طریق مصاحبه با ده متخصص مدیریت و مدیریت ورزشی ، مفهوم مدیریت آشوب تبیین شد. یافته های حاصل از بخش اول مدل مدیریت آشوب خودمولد را معرفی کرد. بر اساس مدل طراحی شده و با استفاده از نظریة آشوب ، عناصر و ابعاد اصلی این مفهوم با عنوان درونمایه های چهارگانه (اثر پروانه ای ، سازگاری پویا، جاذبه های عجیب ، خودمانایی ) در نظرگرفته شدند. در مرحلة دوم بر اساس مدل مدیریت آشوب خودمولد، گویه های مقیاس مدیریت آشوب استخراج شد. به منظور بررسی روایی سازه یا محتوای پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد که بیانگر وجود چهار عامل به عنوان عوامل تشکیل دهندة سازة مدیریت آشوب گونه بود که عبارتند از: ساختار سازمانی ، مهارت مدیران ، شرایط و فضای سازمان و کارکنان . پایایی پرسشنامه نیز از طریق روش آلفای کرونباخ (٠/٩٢) که موید همسانی درونی مناسب ابزار است ، تایید شد. نتایج نشان داد سطح تحصیلات مدیران و سابقة مدیریت با میزان مدیریت آشوب گونه ارتباط مستقیم دارد. سپس با استفاده از این مقیاس مدیریت آشوب در سازمان تربیت بدنی بررسی شد و یافته ها حاکی از آن بود که مدیریت آشوب در سازمان به طور معناداری در حد متوسطی قرار دارد و با توجه به اینکه ارتباط معناداری بین مقدار هر کدام از ابعاد مدیریت آشوب و اهمیت ابعاد وجود نداشت ، می توان استنباط کرد که مدیران سازمان تربیت بدنی در وضعیت موجود از مزایا و آثار مثبت مهارت مدیریت آشوب به منظور تصمیم گیری ، بهبود کیفیت و ... بهره مند نیستند.
The aim of this study was to evaluate chaordic management and normative evaluation of chaordic management measuring tool based on chaos theory in Iran Physical Education Organization. This study was carried out in two phases: in the first phase، the study background and chaos theory were examined and the concept of chaordic management was determined using qualitative content analysis and through interviewing 10 management and sport management experts. The findings of the first phase introduced the model of self-productive chaordic management. Based on the designed model and chaos theory، the principle components and dimensions of this concept were considered as butterfly effect، dynamic adaptation، strange attractors and self-similarity. In the second phase، based on the model of self-productive chaos management، the items of the chaos management scale were extracted. To examine the construct validity or the content validity of the scale، exploratory factor analysis was used which identified four factors as the components of chaos management as follows: organizational structure، managers'' skills، conditions of the organization and employees. In order to evaluate the reliability of the scale، Cronbach’s alpha was used (0. 92) which showed the suitable internal consistency of the scale. The results indicated the direct relationship of managers'' education level and management career with chaos management. Then، chaos management in the Physical Education Organization was examined by this scale and the findings showed that the chaos management was significantly at an average level in the organization. As there was no significant relationship between the rate and importance of each chaos management dimension، it can be inferred that managers of the Physical Education Organization did not benefit from the positive advantages of chaos management skill in the decisions، quality improvement، etc. in the current condition.
خلاصه ماشینی:
t تک گروهی به منظور بررسی وضعیت موجود سازمان در زمینة گویه های مرتبط با "اثر پروانه ای " شمارة سؤال گویه میانگین مقدار t درجة آزادی سطح معناداری ١ بررسی اهداف و خط مشی ها 3/52 6/38 107 0/001 ٢ استفاده از شیوه های جدید برای وظایف تکراری 3/62 7/21 107 0/001 آزمون کردن روش های بهتر و سریع تر هر چند وقت 0/001 107 5/97 3/50 3 یک بار ٤ اعتماد به صلاحیت و توانایی های خود 4/12 14/29 107 0/001 ٥ پیگیری توسعة دانش مرتبط با فناوری 3/75 8/71 107 0/001 ٦ شناخت فرصت های موجود در سازمان برای ارتقا 3/46 5/91 107 0/001 ٧ اطلاع از پروژه ها و طرح های سازمان 2/86 -1/36 107 0/174 34 بها دادن به نگرش کارکنان به خلاقیت و نوآوری 2/69 -3/09 107 0/003 اثر پروانه ای 3/44 2/68 107 0/031 بر اساس جدول ٥ و مقادیر t به دست آمده ، در سطح ٠٠١=α تفاوت معناداری بین میانگین تجربی کلیة خرده مقیاس های اثر پروانه ای در نمونه های تحقیق با میانگین مورد انتظار به جز گویة ٧ وجود دارد.
توصیف آماری سازگاری پویای سازمانی در نمونة مورد بررسی شمارة سؤال گویه میانگین انحراف معیار 23 احساس تعهد و تعلق کارکنان به کار 3/22 2/22 ٢٤ همکاری اعضای تیم و شناخت یکدیگر 2/86 1/13 ٢٦ توجه بیشتر به فرایند کار نسبت به نتیجه 2/88 1/17 ٣٠ توجه به ترفیع کارکنان دانش مدار 2/79 1/08 33 انعطاف پذیری سازمان برای انتقال تجربیات واحدهای مختلف 2/70 1/01 35 وجود فضای مناسب برای تعامل اندیشه 2/81 1/07 38 مسئول بودن اعضای سازمان در قبال عملکردشان 3/02 1/00 39 تمایل اعضای سازمان به روابط مثبت و گروه کاری 3/02 1/08 سازگاری پویا 3/24 0/47 همان طورکه در جدول ٦ مشاهده می شود، در پژوهش حاضر میانگین نمره های مدیران سازمان تربیت بدنی در عنصر سازگاری پویا نسبت به میانگین ٥، (٠/٤٧±٣/٢٤) است .