چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، تعیین سهم نسبی هویت تیمی از عوامل مدیریتی باشگاه های حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران است . این تحقیق توصیفی – پیمایشی و از نوع تحقیقات کاربردی است . جامعة آماری تحقیق هواداران لیگ برتر فوتبال ایران بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول آماری تخمین زده شد و تعداد ٨٦٥ نفر به دست آمد. ابزار اندازه گیری دو پرسشنامة عوامل مدیریتی باشگاه چن (٢٠٠٧) و پرسشنامة هویت تیمی ون و برانس کومب (١٩٩٣) بود که اعتبار و روایی آن به منظور اجرای این تحقیق آزمون شد (ضریب آلفای کرونباخ در مقیاس عوامل مدیریتی باشگاه ٠/٨٦ و در مقیاس هویت تیمی ٠/٧٨). برای تحلیل داده های حاصل از نرم افزار SPSS نسخة ١٥ استفاده شد و با استفاده از آزمون های آماری از جمله همبستگی پیرسون ، رگرسیون خطی و رگرسیون چندگانه نتایج به دست آمد. نتایج نشان داد که بین پنج عامل مدیریتی باشگاه با میزان هویت تیمی هواداران همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد (٠/٠١ = P)؛ از بین این عوامل ، عامل جذابیت بیشترین و قوی ترین رابطه را با هویت تیمی هواداران دارد. همچنین ، براساس نتایج آزمون رگرسیون چندگانه عوامل جذابیت ، رسانه و وابستگی مدیریت باشگاه پیشگویی کنندة خوبی از میزان هویت تیمی هواداران بودند. این عوامل به طور کلی بیش از ٤٠ درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کرده اند. براین اساس ، محققان اظهار می کنند که این ابعاد عامل حصول موفقیت در جهت حفظ و ایجاد هواداران با هویت تیمی بالا هستند. به عبارت دیگر، این عوامل کلیدهای اساسی تشخیص بهترین راهبردها برای باشگاه ها هستند و مزایای زیادی از جمله کسب درآمد بیشتر، جذب سرمایه ، فروش بلیت بیشتر و... دارند.
This study aimed at determining the relative contribution of team identificationby managerial factors among those clubs attending football premier league of Iran. This study was a descriptive، applied survey. The statistical population consisted of the fans of Iran football premier league. The sample was estimated by the statistical formula (n=865). In order to collect the data، two questionnaires: the Club Managerial Factors Questionnaire by Chen (2007) and the Team IdentificationQuestionnaire made by Wann and Branscome (1993); their reliability and validity were tested for this study (Cronbach’s alpha for Club Managerial Factors Questionnaire α=0. 86 and for Team Identification Questionnaire α=0. 78). To analyze the data، SPSS15 was used and the results were obtained by Pearson correlation test، liner regression analysis and Multivariate regression analysis. The results showed a positive and significant relationship between five club managerial factors and team identification (P=0. 01). Among these factors، attractiveness had the strongest relationship with team identification. Also، the results of multivariate regression analysis showed that three factors of attractiveness، media and affiliation could be reliable predictors of team identification. These factors explained more than 40% of the variations of the dependent variable. As a result، the researchers suggested that these dimensions were considered as factors for success and for maintaining fans with high team identification. In other words، these factors are the essential keys to the identification of the best strategies for the clubs and have many advantages such as an increase in income، capital attraction، more ticket sales، etc.
خلاصه ماشینی:
Bond & Baer 7 Bryant & Mcelroy 8.
Delpy & Bosetti همچنین با توجه به نتایج به دست آمده ، رابطة مثبت و قوی بین عامل وابستگی با میزان هویت تیمی هواداران مشاهده شد.
شایان ذکر است که در بیشتر تحقیقات صورت گرفته در خارج از کشور، بعد سنت و تاریخچه و سازمان ، عوامل مؤثری در تبیین میزان هویت تیمی هواداران بوده اند، درحالی که در کشور ما این عوامل قدرت تبیین کنندگی چشمگیری نداشته اند، که علت این امر را می توان در ضعف همة باشگاه ها در همین عوامل جست وجو کرد، بدین معنا که باشگاه ها سابقه و تاریخچة موفقیت آمیزی در سطح جهانی نداشته اند، به علاوه نبود استادیوم اختصاصی باشگاه ها، نبود محصولات تجاری مشابه با کالاها و محصولات تجاری باشگاه های اروپایی ، همچنین بی توجهی به آرم باشگاه ، عدم جذابیت لوگوی باشگاه ، نداشتن نوآوری و خلاقیت در محصولات و کالاها، نداشتن برنامه های مدرن و مؤثر در جذب و حمایت از هواداران ، مدیریت سنتی و کلاسیک باشگاه ها و دیگر کاستی ها در راهبردهای مدیریت باشگاه ها موجب می شود که باشگاه ها دارای چنین ویژگی هایی نباشند و هواداران نیز تنها به دلیل جذابیت باشگاه ، بازیکنان و چهره های معروف ، یا وابستگی های اجتماعی و احساسی هوادار باشگاه ها و تیم های محبوب خود هستند، نه به دلیل مدیریت برتر یا سازمان باشگاه ها.
Journal of Sport & Social Issues,Vol. 15, pp: 115-127.
International Journal sport Management and Marketing, Vol. 5, No. 1/2.