خلاصه ماشینی:
"این کشور از ابتدای دهة ۱۹۸۰م اصلاحات آموزشی گستردهای را شروع کرد که هنوز هم ادامه دارد و مدارس دولتی و معلمان را مورد توجه قرار میدهد (هدف عملیاتی ۱۱ سند تحول بنیادین جمهوری اسلامی ایران بر بازمهندسی سیاستها و بازتنظیم اصول حاکم بر برنامة درسی تربیتمعلم، با تأکید بر کارورزی و انطباق سطح شایستگیهای حرفهای معلمان در سطح ملی و جهانی با مقتضیات الگوی برنامة درسی در نظام تعلیموتربیت و طراحی سیاستهای مناسب برای ارتقای شیوههای جذب، تربیت و نگهداشت معلمان در آموزشوپرورش تأکید دارد).
افرادی که در آزمون کتبی قبول میشوند لازم است دورهای یک هفتهای را در یک مدرسه بگذرانند و معلمان آن مدرسه آنها را ارزیابی کنند (راهکار ۸- ۱۱ از هدفهای عملیاتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ما نیز به برنامهریزی برای کارآموزی و کارورزی دانشجو معلمان در کنار تربیت معلم و بررسی نظریات جدید تعلیموتربیت تأکید دارد).
پیشنیازهای دریافت این مدارک، کسب استانداردها و شایستگیهایی در حرفة معلمی است که وزارت آموزشوپرورش تعیین میکند (راهکار ۴-۱۵ از هدف عملیاتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ایران نیز بر جذب و تربیت معلمان مستعد، آگاه و متعهد برای تدریس درسهای علوم انسانی، دانشافزایی مستمر معلمان در حین خدمت و ارتقای شأن و منزلت فرهنگی و اجتماعی آنها تأکید میکند).
در جامعة کنونی، برای معلمان بسیار مهم است که بتوانند در میان انبوه اطلاعات موجود در اینترنت، اطلاعات لازم را بیابند و از اطلاعات و منابع متعدد بهطور مؤثر برای حل مشکلات آموزشی استفاده کنند (هدف عملیاتی ۱۷ سند تحولبنیادین آموزشوپرورش ما نیز به ارتقای کیفیت فرایند تعلیموتربیت با تکیه بر استفادة هوشمندانه از فناوریهای نوین اشاره میکند)."