چکیده:
مقدمه: دیدگاه 360 درجه هوش عاطفی یک ابزار جامع برای گزارش دادن عمیق تواناییها و نیازهای تکاملی درباره صلاحیتهای ارتباطی بین فردی و اجتماعی مهم میباشد. هدف اصلی از نگارش این مقاله تعیین همبستگی بین دیدگاه 360 درجه هوش عاطفی و نوآوری مدیران بیمارستانهای منتخب شهر تهران در سال 1391 بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ روششناسی یک مطالعه همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل 52 نفر از مدیران پرستاری، مدیران یا معاونان اجرایی و سوپروایزرهای تعدادی از بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران شامل بیمارستانهای شهید هاشمینژاد، محب، مطهری، فیروزگر، رسول اکرم (ص)، دکتر شریعتی و حضرت علی اصغر بود. به دلیل کم بودن تعداد افراد جامعه پژوهش، نمونه گیری انجام نگرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامهای 100 سوالی مشتمل بر 74 سوال در زمینه هوش عاطفی و 26 سوال نوآوری بود. اعتبار پرسشنامه توسط تعدادی از اساتید و صاحبنظران رشته مورد بررسی قرار گرفت و روایی آن نیز با استفاده از روش آزمون- بازآزمون و محاسبهی میزان ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شده است. جهت تحلیل دادههای جمعآوری شده، از روشهای آماری و نرمافزار SPSS استفاده شد. آزمونهایی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت عبارتند از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تی تک نمونهای. یافتهها: میانگین نمره هوش عاطفی مدیران، 298/26 (از بیشینه 370 نمرهی قابل کسب) میباشد. مردان بطور کلی نمره هوش عاطفی بالاتری نسبت به زنان کسب کردند. میان ابعاد هوش عاطفی یعنی بعد خود مدیریتی، بعد ارتباطات و بعد مدیریت روابط با نوآوری همبستگی مستقیمی با 0/001=p مشاهده شد. یافته دیگر این پژوهش عبارت بود از اینکه بین هوش عاطفی و نوآوری هم، همبستگی مستقیم با 0/001=p وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به معنادار بودن رابطه بین متغیر نوآوری با هوش عاطفی و همچنین ابعاد 3 گانه آن میتوان برای افزایش متغیر نوآوری تمرکز برنامهریزی استراتژیک را بر روی ابعاد خود مدیریتی، مدیریت روابط و ارتباطات در جهت افزایش متغیر هوش عاطفی قرار داد.
Introduction: EI 360 views is a comprehensive tool for reporting of abilities and developmental needs about interpersonal and social communication competence، This research has been done to examine the relationship between emotional intelligence view 360 degree and manager's innovation in selective hospitals in Tehran: 2012.
Methods: The study is Cross-sectional. Samples are 52 middle and top managers of Educational Hospital s’ of Tehran University of Medical sciences، Due to the low number of samples، sampling was not done. The information’s gathered by 100 questions questionnaire consists of 74 questions in emotional intelligence and 26 questions in innovation. Reliability was assessed by the number of professors and experts in the field، Validity was evaluated by test-retest method (Cranach’s alpha=0.8). Data were analyzed using statistical software SPSS version16.
Results: Average score for emotional intelligence was298.26 (the maximum score is 370)، Men’s emotional intelligence scores were higher than women were. There was a high correlation between the dimensions of emotional intelligence (Self-Management، Relationship Management and Communication) (p < 0.001). In addition، there was a direct relationship between emotional intelligence and innovation (p-value <0.001).
Conclusions: According to significance of the relationship between innovation and emotional intelligence and three dimensions of it، to increase innovation variable we can emphasis in our strategic plan on self-management، Relations Management and communications.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلی از نگارش این مقاله تعیین همبستگی بین دیدگاه 360 درجه هوش عاطفی و نوآوری مدیران بیمارستانهای منتخب شهر تهران در سال 1391 بود.
یافته دیگر این پژوهش عبارت بود از اینکه بین هوش عاطفی و نوآوری هم، همبستگی مستقیم با 001/0P&lt; وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به معنادار بودن رابطه بین متغیر نوآوری با هوش عاطفی و همچنین ابعاد 3 گانه آن میتوان برای افزایش متغیر نوآوری تمرکز برنامهریزی استراتژیک را بر روی ابعاد خود مدیریتی، مدیریت روابط و ارتباطات در جهت افزایش متغیر هوش عاطفی قرار داد.
هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه دیدگاه 360 درجه در هوش عاطفی و نوآوری مدیران بیمارستانهای منتخب شهر تهران بود.
مدل تحقیق نشان دهنده وجود همبستگی بین ابعاد دیدگاه 360 درجه هوش عاطفی به عنوان متغیر وابسته با متغیر مستقل پژوهش یعنی نوآوری میباشد (شکل1).
با توجه به معنادار بودن رابطه بین دو متغیر هوش عاطفی و نوآوری میتوان برای افزایش متغیر نوآوری تمرکز برنامهریزی استراتژیک را بر روی ابعاد خود مدیریتی، مدیریت روابط و ارتباطات در جهت افزایش متغیر هوش عاطفی قرار داد.
در زمینه پیشنهاد ارائه شده در این قسمت که عبارت بود از برگزاری کلاسهای آموزشی میتوان در مورد یکی دیگر از یافتههای این پژوهش صحبت نمود که بر اساس آن در زمینه هوش عاطفی و ابعاد آن و نیز متغیر نوآوری مردان در مقایسه با زنان میانگین نمرات بالاتری را کسب کردند.
Emotional Intelligence, New York: Bantam Books 1995; 43(1): 21-30.
The Positive Psychology of Emotional Intelligence, New York: Oxford University Press 2002.
Working with Emotional Intelligence, New York: Bantam 1998; 12(8): 39-41.