چکیده:
رهیافت بازاریابی اجتماعی، استفاده از فنون بازاریابی تجاری در جهت افزایش قابلیت پذیرش یک عقیده یا رفتار در بین مخاطبان هدف است. بر اساس مکتب بازاریابی اجتماعی، از مفاهیم بازاریابی میتوان برای ترویج اعتقادات، باورها، نگرشها و رفتارهای انسانی مطلوب استفاده کرد. هدف پژوهش حاضر، تبیین نقش بازاریابی اجتماعی در نهادینه سازی مؤلفه های قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران است. در پژوهش حاضر در گام اول، مؤلفه های قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران شناسایی شدند و در گام دوم، با مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه با خبرگان، راهکارهایی با رویکرد بازاریابی اجتماعی برای نهادینه کردن مؤلفه های قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران ارائه شد. بر اساس یافته های پژوهش، مؤلفه های قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران عبارتاند از حق باوری، عدالت خواهی، ظلم ستیزی، فرهنگ استقلال طلبی، حمایت از حاکمیت ملی، انسجام ملی، میهن دوستی، سرمایه اجتماعی، سبک زندگی ایرانی- اسلامی و همنوایی فرهنگی-قومی است. بر اساس نظرات خبرگان، به منظور نهادینه کردن مؤلفههای قدرت نرم بایستی با مدیریت منسجم و یکپارچه ابزارهای بازاریابی اجتماعی، اهمیت و ضرورت مؤلفه های قدرت نرم تبیین شود تا با درونی شدن باورها و نگرش های آحاد جامعه نسبت به این مؤلفه ها، رفتارهای مطلوب در سطح جامعه نهادینه شود. خبرگان راهکار اسطوره سازی را برای نهادینه سازی شش مؤلفه حق باوری، عدالت محوری، ظلمستیزی، فرهنگ استقامت، حمایت از حاکمیت ملی و میهن دوستی، و تکنیک پیوندزدن را برای نهادینهسازی مؤلفه های انسجام ملی، سرمایه اجتماعی، سبک زندگی ایرانی- اسلامی و همنوایی فرهنگی- قومی پیشنهاد کردند.
خلاصه ماشینی:
نهادینه سازی مؤلفه های قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رهیافت بازاریابی اجتماعی طهمورث حسنقلیپور١ 2 سید مجتبی موسوی نقابی ابراهیم طاهری بزی ٣ مرتضی انوشه ٤ چکیده رهیافت بازاریابی اجتماعی، استفاده از فنون بازاریابی تجاری در جهت افزایش قابلیت پذیرش یـک عقیـده یـا رفتار در بین مخاطبان هدف است .
بر اساس نظرات خبرگان ، به منظور نهادینه کردن مؤلفه هـای قـدرت نـرم بایسـتی بـا مدیریت منسجم و یکپارچه ابزارهای بازاریابی اجتماعی، اهمیت و ضرورت مؤلفه های قدرت نرم تبیین شود تا با درونی شدن باورها و نگرش های آحاد جامعه نسبت به این مؤلفه هـا، رفتارهـای مطلـوب در سـطح جامعـه نهادینه شود.
برای این منظور میتوان با مدیریت منسجم اجزای آمیخته بازاریابی اجتماعی، نگرش آحاد جامعه را نسبت به مؤلفه های قدرت نرم ملی ایران درونی کرد.
برای مثال آحاد جامعه باورهای عمیق دینی در مورد ایده ظلم - ستیزی (از مؤلفه های قدرت نرم ملی ایران )، دارند، که این باورها مؤلفه شناختی نگرش افراد جامعه را نسبت به این ایده شکل میدهد.
بنابراین برای نهادینه سازی مؤلفه های قدرت نرم ملی ایران باید نگرش نسبت به این ایده ها درونی شود.
برای درونی کردن باورها و نگرش ها بایستی اهمیت مؤلفه های قدرت نرم ملی نزد آحاد جامعه افزایش یابد تا مخاطبان هدف (افراد جامعه ) بیش ترین درگیری و علاقه ذهنی را نسبت به این مؤلفه ها داشته باشند، و رفتارهای مطلوب نهادینه شوند (٢٠١١ ,.
Cheng, Hong, Kotler, Philip, and Nancy Lee, (2011), Social Marketing for Public Health: Global Trends and Success Stories, Jones Bartlett Learning.