چکیده:
سابقه و هدف: با توجه به اهمیت پیشرفت تحصیلی و عوارض شناخته شده عدم پیشرفت تحصیلی و با توجه به ارتباط بین راهبردهای مطالعه و یادگیری مورد استفاده دانشجویان و موفقیت تحصیلی آنان و نیز عدم اطلاع از وضعیت آن منطقه و به منظور تعیین راهبردهای مطالعه و یادگیری و نقش این راهبردها در موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این تحقیق درسال 1378 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام گرفته است.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطاله مقطعی است. 412 نفر از دانشجویان سالهای اول تا سوم به روش تصادفی انتخاب شدند. دانشجویان خارجی و دانشجویانی که نمره حداقل 12 واحد درسی رانداشتند، از مطالعه حذف شدند. راهبردهای مطالعه و یادگیری مطابق پرسشنامه Weinstein که دارای ده حیطه نگرش، انگیزش، کنترل وقت، اضطراب، تمرکز، پردازش اطلاعات، انتخاب ایده اصلی، راهنمای مطالعه، خودآزمایی و راهبردهای آزمون بود، پس از مطالعات مقدماتی مهیا شد. پیشرفت تحصیلی دانشجویان براساس معدل دروس تئوری و معدل کل ترمی دانشجویان سنجیده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای کای دو، گرایش چند متغیره، آزمون من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
یافته ها: از 10 حیطه مورد بررسی، 9 حیطه از راهبردهای مطالعه و یادگیری با موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه معنی دار داشتند (p<0.05). بین نمره کسب شده از حیطه های مختلف راهبردها با همدیگر همبستگی بالایی مشاهده شد(p<0.001) . در 9 حیطه بین راهبردهای مطالعه و یادگیری و موفقیت دانشجویان همبستگی بالایی وجود داشت. همبستگی بین راهبردها با معدل دروس تئوری بیشتر از معدل کل بود. در تحلیل گرایش چندگانه مشخص شد که راهبردهای انگیزش، کنترل اضطراب و خودآزمایی اثرات مستقلی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان داشته اند. نمرات راهبردهای یادگیری دردانشجویان قوی به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از دانشجویان ضعیف می باشد.
نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به نقش راهبردهای مطالعه و یادگیری در موفقیت تحصیلی و به منظور افزایش توان یادگیری دانشجویان و به ویژه افرادی که دارای مشکلات تحصیلی هستند، آموزش راهبردهای صحیح مطالعه و یادگیری به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی توصیه می شود.