چکیده:
اساس شکلگیری پژوهش حاضر مشقی است فلسفی درامسیر شناخت و در هدف بنیادی خود بر
آن است تا روند تاثیرپذیری ادبیات و درام سارتر را از فلسفه بکاود. و ازآنجایی که سارتر با نگرشی ژرف
در حوزهی فلسفه بهویژه نحلههای فکری پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم صاحب سبک و شیوهای
خاص و منحصربهفرد محسوب میشدة و بهعنوان یک ذرامنویش نامی و معاصر در حوزهی ادبیات که
در زمانهی خود و حتی بعد از خوذ تاثیزگذار بوّده است. بنابراین این مقاله فرض بر این دارد تا با خوانشی
دیگرگونه و با افقهایی نوین ؛ روند و ترفتدهاتی تاثیرپذیری.سارتر از این مقولات فلسفی را موردبررسی
قرار دهد و شاید به پاسخی مقبول رسیده و گامی دراینراستا بردارد . برای پرداختن به این امر با استفاده
از روش کتابخانهای» جنبشهای فلسفی پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم از بدو فلسفه تا هوسرل و
هایدگر و تاثیر آن بر سارتر موردبررسی قرار گرفته و نتایج حاصل از آن عبارتند از اینکه جنیشهای
فلسفی بهسان زنجیرهای با یکدیگر مرتبط بودهاند و دراینراستا از دیرباز مسیری متعالی را پیموده و با
هوسرل و هایدگر به کمال رسیدهاند و سارتر با شناخت پدیدارشناسی هوسرل و اگزیستانسیالیسم هایدگر
و ترکیب این دو بهعنوان مقولات مهم فلسفی, متحول و متبلور شده و این مقولات را وارد ادبیات و
درام خود کرده و حتی به توسعه آنها نیز پرداخته است. پژوهش حاضر با کندوکاوی در اثر برجسته و
دراماتیک تسیطان و خدا/ء از سارتر به رویکرد مقولات یاد شده پرداخته است.
The main part of the present research is a philosophical assignment in epistemology; therefore its main objective has been to investigate how literature and Sartre’s drama can affect philosophy. And، in view of the fact that Sartre، with a deep outlook in domain of philosophy، specially intellectual movements of manifestology and existentialism، has been regarded as owner of a specific and unique style and method and has been influential in his own age and even after his death as a well know and contemporary dramatist ، this paper، therefore، assumes that through transformed reading and new horizons، studies the processes and stratagems of impressionability of Sartre from this philosophical papers and may reach to an acceptable response and takes a step in this direction . To investigate it there were used librarian method as well some philosophical movements: Manifestology and existentialism from the beginning up to Husserl and Heidegger as well it was considered its effect on Sartre. The results are as follows: all philosophical movements were linked to each other such as chains to make improved. Actually they went up through Husserl and Heidegger then Sartre recognized Husserl’s Manifestalogy and Heidegger’s existentialism. Then through combining both of them as important philosophical aspects، he could use them in his literature and dram، even he has already tried to develop them. The present paper is going to investigate the remarkable dramatic work، Devil & God by Sartre as an approach of above mentioned aspects.