چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی راهبردهای اخلاقی و روان شناختی در تعاملات دانشگاهیان با تاکید بر ارسال پیام دینی و تاثیرگذاری اخلاقی و تربیتی است. این پرسش اساسی مطرح است که «راهبردهای تربیتی و روان شناختی در حوزه تعاملات اجتماعی به خصوص روابط دانشگاهیان چیست؟». روش پژوهش، توصیفـی ـ تحلیلـی است، بـه ایـن منظور پس از شنـاسایی و استخـراج مفـاهیم و مستندات، از متون دینی و روان شناسی، به تحلیل محتوای آنها پرداخته و راهبردهای تربیتی و روان شناختی مستفاد بیان گردید. نتایج نشان داد که شاخص ترین راهبردهای تربیتی و روان شناختی که می تواند در تعاملات اجتماعی و فرهنگی ـ علمی حائز اهمیت بوده در ارسال موفقیت آمیز پیام نیز نقش داشته، در تحول اخلاقی و تربیتی نیز تاثیرگذار باشد عبارتند از: شناخت پیام و روش پیام رسانی، خودباوری و عزت نفس، آشنایی با نیازها، برقراری رابطه کلامی و غیرکلامی سنجیده، بهره گیری از یادگیری مشاهده ای و الگویی، توجه به تفاوت های فردی و ظرفیت های شناختی، ملاحظه ویژگی های جنسیتی، سعه صدر و انتقادپذیری، آراستگی، خوشبویی و نظافت، پرهیز از سخن بدون بصیرت وآشنایی با تکنیک ها و قوانین ایجاد ارتباط و انتقال پیام.
The study aims at investigating the ethical and psychological strategies of the academic interactions with an emphasis on religious message and ethical and educational influence. The main question is that “what are the educational and psychological strategies in the field of social interactions especially academic relationships?” The research method is analytico-descriptive. Accordingly, after recognizing and extracting the concepts and documentations from the religious and psychological texts, their contents were analyzed and the acquired educational and psychological strategies were recorded. The results indicated that the most prominent educational and psychological strategies being important in social, cultural and scientific interactions, being effective in successful massage sending and ethical-educational evolution include: message recognition and messaging method, self-confidence and self-esteem, familiarity with the needs, establishing the measured verbal and non-verbal relationships, enjoying observational and patterned learning, considering individual differences and cognitive capacity, observing gender characteristics, tolerance and acceptance of criticism, beautification, fragrance and hygiene, avoiding speech without insight, and familiarity with techniques and regulations of creating relationships and transferring message
خلاصه ماشینی:
(احمدی، 1380) در آموزههای دینی ضمن توصیه و تأکید بر این نکته که باید متناسب با توانمندی افراد و ظرفیتهای شناختی و ادراکی مخاطب سخن گفت، 5 (مجلسی، 1403: 3 / 221) مخاطبان به دستههای مختلفی تقسیم شدهاند و کیفیت ارتباط با هر یک تبیین شده است.
(بارون، 1388: 70 ـ 64) در تحقیقی که در این زمینه انجام شده، مشخص گردید که زنان نیاز بیشتری به محبت و عواطف نشان میدهند و در ابراز محبت و عواطف نیز قویتر از مردان هستند (رایس، 1387: 214) دیگر پژوهشهای صورتگرفته نشان میدهد که دوستی و صمیمیت برای دختران بیش از پسران اهمیت دارد (Blyth and Foster-clark, 1987) و این نشانه قوی بودن عواطف و احساسات در زنان است.
(Baron & Byrne, 1997) گرچه برخی از قبیل جان گری 3 (1992) مردان و زنان را ظاهرا از دو سیاره مختلف میپندارند که با زبانی متفاوت حرف میزنند (Matlin, 2008: 179) مهم این است که روابط کلامی و غیرکلامی برای تعاملات روزانه ما مهم هستند.
شناخت پیام و روش پیامرسانی، خودباوری و عزت نفس، آشنایی با نیازها، برقراری رابطه کلامی و غیرکلامی سنجیده، بهرهگیری از یادگیری مشاهدهای و الگویی، توجه به تفاوتهای فردی و ظرفیتهای شناختی، ملاحظه ویژگیهای جنسیتی، سعه صدر و انتقادپذیری، آراستگی، خوشبویی و نظافت، پرهیز از سخن بدون بصیرت، آشنایی با تکنیکها و قوانین ایجاد ارتباط و انتقال پیام از جمله راهبردهایی است که میتوان در تعاملات سازنده با دیگران از آنها بهره برد.