چکیده:
متکلمان قبل از خواجه که کلام به معنی اخص، فلسفی نشده بود؛ راه حل مسئلة شر را از آیات و روایات اهل بیتu به دست آوردهاند. به همین دلیل راهحلهای آنان با نظریات فلسفی در باب شرور متفاوت است.
متکلمین امامیه، شر را صادر از خدا میدانستند و در عین حال، آن را با صفت خیرخواهی مطلق خداوند -ماخوذ از الاهیات مسیحیت- متضاد نمیشمردند. در کلام امامیه، خداوند حکیم است و وجود شرور به دلیل حکمت الاهی است و گزاف و بیهوده نیست. لذا شرور و بلایای عالم مادی حسن و نیکو هستند؛ زیرا خداوند، شر را با دو اصل « انتصاف» و « عوض» جبران میکند.
Scholars before Khawja that were living at a time when Ilm al-Kalam was not philosophized specifically, found the solution to the issue of evilness in the verses and narrations by Ahl al-Bayt (peace be upon them). Hence, their solutions differ from philosophical viewpoints on the wicked.
Imamieh scholars assume that wickedness and evil originate from God. They did not consider wickedness to be the opposite of God’s absolute goodwill as in Christianity. In ImamiehIlm al-Kalam, God is the all-knower and thus there is a divine reason for the existence of wickedness. That is to say, wickedness is not useless and vain. Hence, the wicked and disasters of the material world are considered to be good and virtuous because God compensates for wickedness (evil) with “remedy” and “requital”.