چکیده:
بعد هنری و زیباییشناسی از جمله ابعاد وجودی انسان است که پرورش آن از طریق تربیت هنری محقق میگردد. هدف این مقاله تحلیل و ارزیابی وضع موجود تربیت هنری در نظام آموزشی ایران، شناسایی نقاط قوت و ضعف آن بر اساس مؤلفههای اصلی آموزش و پرورش و تعیین چالشها و راهکارهاست. این نوشتار با بهرهگیری از روش کیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به اسناد، مدارک و گزارشهای پژوهشی و اجرایی موجود، اجرا شده است. یافتههای بهدست آمده نشان میدهد که در هریک از نظامهای مدیریت و راهبری، تأمین و تربیت نیروی انسانی، برنامهریزی آموزشی و درسی، منابع مالی و مادی، تحقیق و توسعه، نقاط قوت اندک و نقاط ضعف بسیاری وجود دارد. در پایان، چالشهای عمده و اساسی در این حوزه مطرح و راهکارهایی برای بهبود و اصلاح وضعیت موجود ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
"وضعیت مطلوب تربیت هنری و چگونگی تحقق آن اگرچه تلاشهایی که در نظام آموزش و پرورش ایران در جهت طراحی و تدوین برنامة درسی جدید هنر در دورة ابتدایی صورت گرفته و نیز اقدامهایی که در همین راستا برای برنامة درسی هنر دورة راهنمایی انجامشده، امیدبخش است و باید آن را به فال نیک گرفت، لیکن بیمهری یا حداقل کملطفی اعمالشده در ارتباط با تربیت زیباییشناسی و هنری در سطح کل نظامهای آموزشی و از جمله نظام آموزشی ایران، عمیقتر، گستردهتر و ریشهدارتر از آن است که به این سادگی و به این سرعت قابل ترمیم باشد.
نقاط قوت و ضعف نظام تحقیق و توسعه همانطور که قبلا اشاره شد فرایند طیشده برای تهیة برنامة درسی جدید هنر دورة ابتدایی شامل انجام مطالعات نیازسنجی، تهیة برنامة موقت، اجرای آزمایشی آن، تهیة راهنمای برنامة درسی هنر، دو مرحله اجرای آزمایشی آن و ارزشیابی اجراهای آزمایشی و نیز پیشبینی طی همین فرایند برای تهیة برنامة درسی هنر دورة راهنمایی که مصداقی از نظام تحقیق و توسعه میباشد، تنها نقطهقوتی است که در حوزة تربیت هنری میتوان آن را مطرح نمود.
نتیجهگیری بعد زیباییشناسی و هنری انسان یکی از ابعاد وجودی اوست که لازم است در کلیة نظامهای آموزشی و از جمله نظام آموزش و پرورش ما بهعنوان یکی از سیستمهای اصلی و تأثیرگذار جامعه به آن توجه شده و تمهیدهای ضروری برای تربیت دانشآموزان در این بعد فراهم شود."