چکیده:
ﺑﺮ اﺳﺎس ﺑﻨﺪ (اﻟﻒ) ﻣﺎدة 55 ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺮﻧﺎﻣة ﭼﻬﺎرم و مادة 21 قانون پنجم ﺗﻮﺳﻌﻪ، دوﻟﺖ ﻣﻜﻠﻒ ﺷﺪه است نهاد ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬار آﻣﻮزشهای مهارتی را ﺗأﺳﻴﺲ ﻛﻨﺪ، ﻟﻜﻦ ﺗلاشهای انجامﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎﻛﻨﻮن ﺛﻤﺮی ﻧﺪاﺷﺘﻪ اﺳﺖ و ﻛﻤﺎﻛﺎن ﻣﺸﻜﻼت ﻧﺎﺷﻲ از ﺧلأ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻬﺎد ﻣﻠﻲ، هنوز به چشم میخورد. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت موجود در تدوین خطمشی نظام غیررسمی آموزش مهارتی، به دنبال شناسایی چالشهای موجود در این نظام و طرح پیشنهادهایی برای بهبود آن است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. روش گردآوری دادهها، مطالعات کتابخانهای و مطالعات میدانی است، که به این منظور، ابزارهای پرسشنامه، مصاحبه و اسناد و مدارک بهکار گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها با بهکارگیری آزمون تی استیودنت انجام گرفت. نتایج نشان داد در تدوین خطمشی برای نظام غیررسمی آموزش مهارتی، مشکل تعدد و ناهماهنگی نهادهای خطمشیگذار وجود دارد. در حال حاضر، مؤثرترین نهاد خطمشیگذار در نظام غیررسمی آموزش مهارتی از دیدگاه خبرگان، سازمان آموزش فنی و حرفهای است. در نهایت، بر مبنای نتایج، پیشنهادهایی مطرح شد.
خلاصه ماشینی:
استادیار گروه مدیریت ، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران (تاریخ دریافت : ١٣٩٣/٠٢/٠٥؛ تاریخ پذیرش : ١٣٩٣/٠٤/١٨) چکیده بر اساس بند (الف ) مادة ٥٥ قانون برنامة چهارم و مادة ٢١ قـانون پـنجم توسعه ، دولت مکلف شده اسـت نهـاد سیاست گذار آموزش هـای مهارتی را تأسیس کند، لکن تلاش های انجام گرفته تاکنون ثمری نداشته است و کماکان مشکلات ناشی از خلأ چنین نهاد ملی، هنوز بـه چشم میخورد.
در آسیب شناسی کلان وضعیت کنونی آموزش مهارتی، به ویژه آموزش غیررسمی مهـارتی در ایران چالش هایی وجود دارد که برخی از آن ها عبارت اند از جزیره ای بـودن ، وجـود سـازمان هـای موازی و نبود انسجام و هماهنگی بـین آمـوزش هـای مهـارتی در کشـور؛ نبـود نظـام ملـی بـرای سیاست گذاری، برنامه ریزی و ارزیابی آموزش های مهارتی به منظور توسعه صلاحیت های حرفه ای در کشور؛ عدم سیاست گذاری مناسب در حوزة جذب مربیان کارآمد و برنامه درسـی؛ بـیتناسـبی ساختار موجود با مأموریت های نظام آموزش مهارتی کشور در آموزش و پرورش ، سازمان آموزش مهارتی و دانشگاه علمی کاربردی؛ گرایش دانش آموزان ، خانواده ها و عرضه کننـدگان و جامعـه بـه تحصیلات نظری برای موفقیت در مقاطع تحصیلی آموزش عالی .
بنابراین ، پیش بینی اینکه چه کسانی واقعا در تصمیم گیری مشارکت خواهند کرد، بسیار دشوار است (الوانی و شریف زاده ، ١٣٩٠، ص ٥٠-٤٩) آموزش مهارتی فرهنگ سیاست های جامع آموزشی و تحصیلاتی اروپا، مهارت را به عنوان توانایی انجام وظایف و حل مشکلات تعریف میکند ( ,٢٠٠٨ ,Terminology of European education and training policy (p.