چکیده:
هدف از این پژوهش تدوین و آزمون یک مدل انگیزشی برای امید دانش آموزان بر مبنـای نظریه تعیین گـری شخصی بود. برای این منظور، از تحلیل معادلات ساختاری برای آزمودن مدل خاصی از روابط بین متغیرها استفاده شد. آزمودنی ها شامل 416 دانش آموز با دامنه سنی بین 15 تا 17 بودند. پرسشنامه های امید، نیازهای بنیادی روان شناختی و تنظیم رفتاری برای گردآوری داده ها به کار رفتند. نتایج حاصل موید برازش مدل پیشنهادی بودند. تحلیل داده ها با نرم افزار لیزرل نشان داد که تصور ارضای نیازهای بنیادی روان شناختی شکل های خود تعیین شده تری از تنظیم های رفتار را موجب می شود، که این نوع تنظیم های رفتاری نیز متقابلا به افزایش امید در دانش آموزان می انجامد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که تنظیم بیرونی نیز می تواند امید دانش آموزان را به طور مثبت پیش بینی کند. یافته ها بر اهمیت ارضای نیازهای بنیادی روان شناختی در ایجاد شکل های خود تعیین شده تر تنظیم های رفتاری و افزایش امید از طریق فراهم آوردن فرصت های انتخاب برای دانش آموزان، ایجاد احساس شایستگی در آن ها و برقراری روابط همدلانه و درک نگرانی های آن ها تاکید می کنند.
The purpose of this study was to develop and test a motivational model to predict students’ hope based on self-determination theory. The model argues that motivational variables underlie students’ hope can be either supported in the classroom by autonomy-supportive teachers or frustrated by controlling teachers. A structural equation analyze was conducted. The Participants were 416 male students aged between 15 and 17 years from Qazvin high schools. Questionnaires were used to assess perceived basic psychological needs satisfaction، behavioral regulation، and hope. LISREL analyses of questionnaire data showed that the perceived basic psychological needs satisfaction within classrooms fosters more self-determined forms of behavioral regulations. These forms of behavioral regulations in turn، predicted more hope in students. But students’ hope was predicted positively by extrinsic regulation. The findings support the model. Perceived basic psychological needs satisfaction need to take account in fostering more self determined forms of behavioral regulations and hope by developing choice opportunities، increasing students’ perceived competence، and making sympathy relationship in classrooms.