چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه ی دانش آموزان سال اول دبیرستان دارای سبک های یادگیری متفاوت از لحاظ هوش های چندگانه می باشد. روش پژوهش علی پس از وقوع می باشد. نمونه ی پژوهش شامل 200 دانش آموز (100 دانش آموز دختر و 100 دانش آموز پسر) می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد نظر از پرسش نامه های سبک های یادگیری کلب (LSI) و مقیاس اندازه گیری رشد هوش های چندگانه ی شرر (MIDAS) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانش آموزان دارای سبک های یادگیری متفاوت از لحاظ هوش های چندگانه و ابعاد آن تفاوت وجود دارد. هم چنین، نتایج نشان داد که بین دانش آموزان دختر و پسر از لحاظ هوش های چندگانه و ابعاد آن به جز هوش موسیقیایی تفاوت وجود دارد. هم چنین، بین دانش آموزان دختر و پسر دارای سبک های یادگیری متفاوت در هوش های بدنی، فضایی، زبانی، میان فردی و طبیعت گرایانه تفاوت دیده شد.
The goal of the current research was to compare the multiple intelligences of high school freshmen with different learning styles. Ex post facto (causal) method was used. Research sample included 200 students (100 female and 100 male) who were chosen through multistage random sampling method. The instruments used in this study Learning Style Inventory (LSI) and Multiple Intelligences Developmental Assessment Scales (MIDAS). The results of multivariate variance analysis showed that multiple intelligences and its different aspects are different in students with different learning styles. Results also showed that multiple intelligences and its different aspects except for musical intelligence are different in male and female students، and so bodily، spatial، linguistic، interpersonal and naturalist intelligences in these female and male students with different learning styles.