چکیده:
هدف: اسلام به عنوان مکتبی توحیدی، تعریف و تصوری خاص از انسان کامل و ویژگی های رفتاری آن ارائه کرده که در صورت عمل به آن، بسیاری از معضلات رفتار فردی و اجتماعی حل می شود. هدف این پژوهش پرداختن به این مسئله است که آیا این خصوصیات رفتاری به عنوان ویژگی های یک شهروند اسلامی، در رفتار و کردار دانشجویان مسلمان دیده می شود؟ و آیا دانشگاه در این زمینه مسئولیت خود را به انجام رسانده است؟ روش: روش این تحقیق، توصیفی و پیمایشی بوده و با مراجعه به منابع و متون، فهرستی از ویژگی های انسان کامل در اسلام را جمع آوری و از طریق نظرخواهی از دانشجویان دانشگاه مازندران، به بررسی میزان تحقق آن در رفتار فردی پرداخته است. جامعه آماری، شامل 9000 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران بودند و برای نمونه آماری آن، با استفاده از جدول مورگان، 340 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. یافته ها: یافته ها نشان می دهد با توجه به سطح معناداری(0.00)، از میان چهار بعد مورد بررسی در پژوهش، دو بعد اخلاقی و عاطفی بیشتر مشاهده شده و به بعد معنوی کمتر توجه شده است. نتیجه گیری: به نظر می رسد دانشگاههای کشور توفیق چندانی در جهت تحقق اهداف تربیت اسلامی در دانشگاه نداشته، نیازمند برنامه های تربیتی جدی تری اند
خلاصه ماشینی:
مسئولیت پذیری دانشگاه و نهادینه کردن ویژگیهای انسان کامل در دانشجویان (مورد بررسی: دانشگاه مازندران ) 1 ابراهیم صالحی عمران 2 عرفانه قاسم پور خوشرودی ٣ احترام قاسم پور خوشرودی چکیده هدف: اسلام به عنوان مکتبی توحیدی ، تعریف و تصوری خاص از انسان کامل و ویژگی های رفتاری آن ارائه کرده که در صورت عمل به آن، بسیاری از معضلات رفتار فردی و اجتماعی حل میشود.
هدف این پژوهش پرداختن به این مسئله است که آیا این خصوصیات رفتاری به عنوان ویژگیهای یک شهروند اسلامی، در رفتار و کردار دانشجویان مسلمان دیده میشود؟ و آیا دانشگاه در این زمینه مسئولیت خود را به انجام رسانده است ؟ روش: روش این تحقیق ، توصیفی و پیمایشی بوده و با مراجعه به منابع و متون، فهرستی از ویژگی های انسان کامل در اسلام را جمع آوری و از طریق نظرخواهی از دانشجویان دانشگاه مازندران، به بررسی میزان تحقق آن در رفتار فردی پرداخته است .
لذا با مراجعه به منابع و متون، فهرستی از ویژگیهای انسان کامل در اسلام را جمع آوری و از طریق نظرخواهی از دانشجویان دانشگاه مازندران، به عنوان یک نمونۀ دانشگاهی در جامعۀ اسلامی، به بررسی میزان تحقق آن در رفتار فردی پرداخته است .
1. Anova (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٢ : پرسشنامۀ محقق ساخته ز) یافته های پژوهش سؤال ١: در دیدگاه دانشجویان، کدامیک از ابعاد و ویژگیهای فهرست شدة انسان کامل (٤٢مورد)، در دانشجویان مشاهده میشود؟ در رابطه با ابعاد مشاهده شده مطابق جدول ذیل ، نتایج نشان داده است که میانگین ابعاد معنوی(٢.