چکیده:
بررسی اخلاق مالیه عمومی نقشی اساسی در فهم تأثیر اخلاق بر رفتار کارگزاران بخش عمومی، مشاوران دولتی و نهادهای رسمی و غیر رسمی حکومت و بهبود سیاستگذاریهای عمومی دارد. این مقاله با استفاده از سبک تحلیل محتوا، روشهای تاریخی- تطبیقی و با عنایت به اصول پژوهشی اقتصاد بخش عمومی به تحلیل چارچوبها و استانداردهای اخلاق مالیه عمومی میپردازد. یافتههای تحقیق نشان میدهد نهادینه شدن اخلاق در مالیه عمومی مستلزم تحقق اندازه بهینه دولت است. دولت بهینه، براساس خصلتهایی چون شایستهسالاری در انتخاب کادر ارشد دولت، تأمین هزینهها از طریق مالیات، فعالیت در دورة محدود و وجود مکانیزم برکناری کارگزاران ناتوان بدون تحمیل هزینه قابل شناسایی است. وجود شکاف بین آموزههای اخلاقی در مالیه عمومی و عملکرد حکمرانان بخش دولتی کشور از دیگر یافتههای این پژوهش است.
An investigation into public sector ethics plays a basic role in understanding the effect of ethics on the behavior of public sector agents، government's counselors and formal and inform institutions، and in improving public policy making. Using the content analysis، historical-comparative methods، and taking into consideration the research principles of public sector economics، the present paper analyzes the frameworks and standards of public sector ethics. The research findings indicate that institutionalization of ethics in public sector necessitates the realization of the optimal size of government. A best government is recognizable on the basis of such features as applying meritocracy in choosing high level cadre، funding expenses through tax، acting in a limited period، and having a mechanism to dismiss unable agents without imposing expense.. Among the other findings of this research is the recognition of a gap between moral teachings in public sector and behavior of administrators of public sector in the country.
خلاصه ماشینی:
"برای نمونه در آثاری چون اخلاق دولت، از داگلاس (1952)؛ مدیریت مسئولانه، از کوتر (1990)؛ عدالت، از رالز (1990)؛ اخلاق کسب و کار، از دادگر (1385)؛ سرمایة اجتماعی در عصر پیامبر، از دادگر و نجفی (1385)؛ اخلاق و اقتصاد، از آمارتیاسن (2005)؛ عدالت، از آمارتیاسن (2011)؛ چالشهای اخلاقی در خدمات عمومی، از لوئیس و گیلمن (2012)؛ مدیریت عمومی، از هنری (2012)؛ و فصلهایی از اقتصاد بخش عمومی، از دادگر (1392)، برخی از ابعاد اخلاق مالیه عمومی مورد توجه قرار گرفته است.
دولت در چارچوب مالیة عمومی بهینه و خوب، از نظر اقتصادی بر امور نظارت میکند، زمینة اطلاعرسانی برای بنگاهها و خانوارها را فراهم میآورد، از میسر شایستهسالاری و با رضایت اکثریت سر کارآمده است، و فضای استاندارد کسب و کار را تقویت میکند.
ابعاد پیوند اخلاق و مالیة عمومی رابطة بین اخلاق و مالیة عمومیرا، همانگونه که در تعریف اخلاق مالیه عمومی گفته شده، از چند جهت عمده میتوان مورد توجه قرار داد: یکی ارتباط بین اخلاق از یک سو، و رفتار کارگزاران بخش عمومی از سوی دیگر؛ دوم بحث نهادها، قوانین و سیاستهای اقتصادی اخلاقمدار؛ سوم تأثیر اخلاق بر تحلیل مشاوران اقتصادی مقامات.
مهمترین کارکرد اخلاق مالیة عمومی ایجاد آرامش و نشاط در بخش کسب و کار و تقویت نظام اقتصادی است (Dijkman, 2011; David, 2012; Frank and Bernanke, 2012; Watch institute, 2012).
برخی از مطالعات، مبارزه با فساد نیز از محورهای اخلاق و اقتصاد در رفتار دولت و حکومت شمرده شده و اخلاقمداری بخش عمومی را در ارتباط با این مؤلفه دولت بهینه مطرح میکنند (Clark, 2012)."