چکیده:
انتقادهای وارده به تئوری بازار کارا و مفروضات عقلائی آن و تحلیل های اقتصاد سنجی سریهای زمانی قیمت ها، سودهای نقدی و عایدات به بسط مدلهایی که روانشناسی افراد را به بازارهای مالی ارتباط می داد، سوق داد. بر این اساس، محققین با استثناهای فراوانی در بازارهای مالی روبرو شدند و به این نتیجه رسیدند که پدیدههای روانشناختی نقش مهمی در تعیین رفتار در بازارهای مالی دارند. در این پژوهش به بررسی نوع رفتار سرمایه گذاران در بازه های زمانی مختلف پرداخته شدهاست و تلاش شد تا براساس سری زمانی دادههای مربوط به شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی ١٣٨٥ – ١٣٨٩ مدلی متناسب با بازار سرمایه ایران بطور کلی ارائه گردد. ابزار آماری مورد استفاده تجزیه و تحلیل موجک بود که با قدرت تببین کنندگی و تفکیک مقیاسهای زمانی امکان تحلیل بر روی شرکتهای نمونه آماری را فراهم آورد. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه گذاران پس از اخبار خوب یا بد، در بازههای زمانی مختلف ، متفاوت عمل می کنند، به گونه ای که در مقیاس زمانی بلند مدت واکنش رفتاری سرمایه گذاران قابل // ملاحظه تر از مقیاس زمانی کوتاه مدت می باشد. اما تفاوت معناداری بین رفتار سرمایه گذاران در صنایع مختلف مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش به بررسی نوع رفتار سرمایه گذاران در بازه های زمانی مختلف پرداخته شدهاست و تلاش شد تا براساس سری زمانی دادههای مربوط به شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی ١٣٨٥ – ١٣٨٩ مدلی متناسب با بازار سرمایه ایران بطور کلی ارائه گردد.
بیان مساله در نتیجه با وجود ارائه تئوریها و مدل های مختلف بنیادی و تکنیکی در زمینه کارآئی بـازار و البته کارآمدی تصمیم گیری در بازار سرمایه ، با انحرافهای جدی در ایـن زمینـه مـواجهیم کـه تحت عنوان مالی رفتاری جلوه گر شده است ، بنابراین لـزوم توجـه بـه رفتـار سـرمایه گـذاران و تحلیل رفتاری – روانشناختی آنها بیش از پیش دارای اهمیت می باشـد، نـو بـودن ایـن تئـوری و ناشناخته بودن ابزار مناسب برای تحلیل رفتار سرمایه گذاران باعث شـده اسـت تـا در ایـن زمینـه الگوهای اندکی در دسترس قرار گیرد.
confidence interval / اساس ، سری زمانی کلیه داده های روزانه مربوط به حجم معاملات و تعدیلات سود اعلامی شرکت های عضو نمونه آماری ، در بازه زمانی مورد بررسی شناسایی شده و در تجزیه و تحلیل آماری مورد استفاده قرار گرفته است .
نتایج تحلیل همبستگی متقابل موجک برای کل شرکتهای نمونه آماری بنابراین چنین نتیجه گیری می شود که حجم معاملات پس از اعلام تعدیلات EPS در کوتاه مدت تغییر معناداری ندارد؛ تغییرات حجم معاملات به تدریج در مقیاس های زمانی بلندتر و به خصوص از مقیاس ٥ به بعد یعنی نزدیک به یک ماه و بعد از آن ، افزایش می یابد.