چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه ی اثر روش های آموزش دلگرم سازی مبتنی بر نظریه ی آدلر، آموزش رفتاری مبتنی بر نظریه ی بارکلی و دارودرمانی بر مهارت های خودکنترلی در کودکان با اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی است . جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت از کلیه والدین کودکان با اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی که به درمانگاه کودک و نوجوان بیمارستان روان پزشکی روزبه شهر تهران مراجعه کرده و فرزندان آن ها بر اساس تشخیص روان پزشک و بر اساس پرسش نامه تشخیصی علایم اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی کانرز این اختلال را دارا می باشند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد ٤٠ نفر از والدین (پدران و مادران ) کودکان با اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی مراجعه کننده به این درمانگاه برای پژوهش حاضر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه های // آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه اندازه گیری خود کنترلی کندال و ویلکاکس می باشد. نتایج تحلیل آماری داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و نمرات F نشان داد که به طور کلی بین اثربخشی سه روش مورد مطالعه در افزایش مهارت خودکنترلی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی تفاوت معنادار وجود دارد، ٠٩/ ١٠= F.بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که روش های آموزش دل گرم سازی والدین بر اساس نظریات آلفرد آدلر و روش آموزش رفتاری والدین بر اساس نظریات راسل بارکلی بر افزایش مهارت خودکنترلی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
"Fridman & Doyal / خانواده های غیرعادی متولد می شوند و مشکل روان شناختی و ارتباطی بسیاری در این خانواده ها گزارش شده است (کرگون و باندی ، ١٩٩٦) در مطالعه ی تعامل والدین و فرزند در بین خانواده های کودکان با اختلال نارسایی توجه و فزون کنشی در ایران ، نشان داده است که این والدین بیشتر از والدین فرزندان عادی ، از شیوه های فرزندپروری ، خودکامه و استبدادی استفاده می کنند(علیزاده و آندریس ، ٢٠٠٢) دارای اعتماد به نفس کمتری هستند، از شیوه های تنبیهی بیش تری استفاده می کنند و روابط گرم کم تری با فرزندانشان دارند(علی زاده ، اپلکوسیت و کولیج ، ٢٠٠٣).
یافته ها به منظور مقایسه اثر بخشی سه روش مورد مطالعه که عبارتند از روش آموزش دل گرم سازی والدین ، روش آموزش رفتاری والدین وروش دارو درمانی در افزایش مهارت خود کنترلی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی از آزمون تحلیل کوواریانس و نمرات f استفاده شد،که نتایج آن در جدول ١ ارایه شده است .
مقایسه نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه های آزمایشی و گروه کنترل گروهها مراحل میانگین انحراف معیار پیش آزمون 116 33 /481 دل گرم سازی پس آزمون 107 /692 35/815 پیش آزمون 133/750 38/650 رفتاری بارکلی پس آزمون 110/666 2/503 پیش آزمون 157 /733 37 /887 کنترل پس آزمون 164 /733 27/988 همان طور که در جدول ١ مشاهده می گردد میانگین نمرات پیش آزمون در گروه آموزش رفتاری والدین ١٣٣/٧٥٠ بوده است که این عدد بعد از انجام دوره آموزشی و اجرای پس آزمون تبدیل به عدد ١١٠/٦٦٦ می گردد، بنابراین شواهد فوق حاکی از این است که آموزش رفتاری والدین بر افزایش مهارت خود کنترلی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی مؤثر بوده است ."