چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت دانش در تدوین استراتژی کسبوکار الکترونیک است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی ـ پیمایشی و ازنظر گردآوری اطلاعات از نوع مطالعات میدانی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه بودند. گروه نخست برای تعیین روایی ابزار پژوهش شامل خبرگان حوزه مدیریت دانش و کسبوکار الکترونیک بوده و 10 نفر را شامل شد. در مرحله دوم و برای آزمون فرضیهها نمونه آماری از میان افراد مرتبط با کسبوکار الکترونیک تعداد 180 پرسشنامه قابلاستفاده گردآوری شد. در مرحله نخست پژوهش، نقش مدیریت دانش در انجام هر یک از مراحل چهارگانه مدل تدوین استراتژی کسبوکار الکترونیک هکبارث و کتینگر، مشتمل بر آغاز، تشخیص، گذار و تحول به تأیید خبرگان موضوعی رسید. سپس میزان بهرهگیری از مدیریت دانش در تدوین استراتژی کسبوکار الکترونیک سه شرکت معتبر ایرانی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که مدیریت دانش در این سه شرکت نقش معنیداری را در تمام مراحل تدوین استراتژی کسبوکار الکترونیک دارد، بااینحال اهمیت این نقش در هر یک از فعالیتها و گامهای تدوین استراتژی کسبوکار الکترونیک متفاوت است.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش حاضر نشان مي دهد که مديريت دانـش در ايـن سـه شـرکت نقـش معني داري را در تمام مراحل تدوين استراتژي کسب وکار الکترونيک دارد، با ايـن حـال اهميـت اين نقش در هر يک از فعاليت ها و گام هاي تدوين استراتژي کسب وکـار الکترونيـک ، متفـاوت است .
E-business Strategy استفاده از مديريت دانش ، مي تواند منجر به تسهيل تدوين استراتژي کسب وکار الکترونيک بـراي آنها باشد يا خير.
اگر در پژوهش ما نقش مثبت مديريت دانش در فرآيند تدوين استراتژي کسب وکـار الکترونيک تأييد شود، به طور صريح و ضمني اين معنـي برداشـت مـي شـود کـه پيـاده سـازي و به کارگيري مديريت دانش در شرکت هاي مذکور، مي تواند منجر به تسـهيل ايـن فرآينـد شـده و احتمالا با فراهم بودن ساير شرايط ، اثربخش باشد.
با توجه به نتـايج بـه دسـت آمـده از آزمـون تحليلـي ، مي توان گفت که مديريت دانش در پياده سازي و انجام مرحلة آغاز در تدوين استراتژي کسب وکار الکترونيک ، نقش معني داري دارد و اين مسئله بيان مي کند که اين فرضـيه پذيرفتـه شـده اسـت .
با توجه به نتايج آزمون آماري مربوطـه ، مـي تـوان گفت که مديريت دانش در پياده سازي و انجام مرحلة تشخيص در تدوين اسـتراتژي کسـب وکـار نقش معني داري دارد و اين مسئله بيان مي کنـد کـه ايـن فرضـيه پذيرفتـه شـده اسـت .
The Role of Knowledge Management in Building E- Business Strategy.
A New Strategy for Harnessing Knowledge Management in e-Commerce, Technology in Society, 27 (3): 413- 435.