چکیده:
تحقیق حاضر در مورد یک گروه نمونه 368 نفری از دانش آموزان مقاطع و رشته های تحصیلی در شهر تهران انجام گرفت که به روش تصادفی انتخاب شده بودند. داده های تحقیق با اجرای پرسشنامه خود- تنظیمی و نگرش سنج در مورد دانش آموزان گروه نمونه جمع آوری شد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج زیر به دست آمد:
1- پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر در همه سطوح و مقاطع تحصیلی بالاتر از پسران است.
2- انگیزه درونی و نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به مسائل تحصیلی در همه سطوح و رشته های تحصیلی از حد متوسط پایین تر است.
3- انگیزه بیرونی در دانش آموزان رشته ریاضی و مقطع پیش دانشگاهی در حد متوسط، اما در سایر رشته ها و مقاطع تحصیلی پایین تر از متوسط است.
4- تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که روی هم رفته، 12 درصد واریانس پیشرفت تحصیلی به کمک دو عامل انگیزه درونی و نگرش نسبت به تحصیل تبیین می شود. در این میان، سهم انگیزه درونی بیشتر از نگرش است و انگیزه بیرونی در تبیین واریانس پیشرفت تحصیلی سهم معنی داری ایفا نمی کند.
5- اکثریت دانش آموزان نسبت به درس زبان و ادبیات فارسی اظهار علاقه مندی، نسبت به دروس ریاضیات، علوم و علوم اجتماعی اظهار بی علاقگی و نسبت به دروس زبان انگلیسی، علوم دینی و هنر اظهار بی تفاوتی کرده اند.
6- کمتر از 50 درصد دانش آموزان نسبت به محتوای برنامه های درسی ابراز علاقه مندی کردند. اکثر دانش آموزان مناسب بودن روش تدریس معلمان و روابط مطلوب بین معلم و شاگرد را مورد تایید قرار داده اند.
This investigation was implemented on 368 students who were randomly selected among guidance cycle and different branches of secondary cycle and precollege centers in
Tehran provinces. The research data was obtained by administering a self-regulation and an attitude scale on the sample group.After data analysis the following results were found::
• The mean school achievement of girls was significantly higher than that of boys.
• The students'، intrinsic and extrinsic motivation and their attitude was lower than average.
• Mathematic branch and precollege students' extrinsic motivation was found to be average.
• 12 percent of school achievement variance can be explained by combination of intrinsic
motivation and attitude towards school subjects.
5-Majority of sample groups are disinterested in school subjects، but they assess teacher-
students relationship and teachers' instruction methods satisfactory.
خلاصه ماشینی:
"سهم هر یک از متغیرهای انگیزشی و نگرشی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی متغیرهای پیش بین شاخص های آماری مقطع (دوره) رشته جنس راهنمایی 94 N= متوسطه 120 N= پیش دانشگاهی124 N= ریاضی فیزیک 54 N= علوم تجربی 155 N= علوم انسانی 44 N= پسر 122 N= دختر 166 N= اصلاح شده R2 104/0 318/0 147/0 325/0 258/0 179/0 194/0 158/0 سطح معنیداری R2 *032/0 **000/0 **000/0 **000/0 **000/0 *018/0 **000/0 **000/0 انگیزه درونی بتا 231/0 467/0 279/0 211/0 544/0 083/0 625/0 195/0 t 015/2 808/4 730/2 931/2 091/6 546/0 711/5 936/1 سطح معنیداری *045/0 **000/0 **007/0 *017/0 **000/0 588/0 **000/0 *049/0 انگیزه بیرونی بتا 033/0 313/0 031/0 132/0- 014/0- 097/0- 082/0- 138/0- t 227/0 873/3 327/0 987/0- 179/0- 667/0- 043/1- 607/1- سطح معنیداری 821/0 **000/0 745/0 329/0 858/0 509/0 298/0 110/0 نگرش بتا 128/0 198/0 165/0 507/0 029/0- 457/0 211/0 323/0 t 766/0 109/2 619/1 409/3 329/0- 006/3 079/2 364/3 سطح معنیداری 446/0 *037/0 108/0 **001/0 743/0 **005/0 *039/0 **001/0 * معنیدار در سطح کم تر از 05/0 ** معنیدار در سطح کم تر از01/0 3- مقایسه سطح نگرش، انگیزه درونی و بیرونی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در مقاطع و رشتههای مختلف تحصیلی در این بخش از پژوهش، دانشآموزان مقاطع و رشتههای مختلف تحصیلی از نظر متغیرهای مورد مطالعه با استفاده از تحلیل واریانس دوراهه مقایسه شدهاند که نتایج حاصل به شرح زیر بررسی میشود: الف- پیشرفت تحصیلی: مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سه مقطع و سه رشته تحصیلی در جدول شماره 4 نشان داده شده است.
html Abstracts In English Assessment of intrinsic and extrinsic motivation and attitude towards educational condition of students in different level of of study to predict school achievement Dr. Hassan Pasha Sharifi Abstract This investigation was implemented on 368 students who were randomly selected among guidance cycle and different branches of secondary cycle and precollege centers in Tehran provinces."