خلاصه ماشینی:
"رویکردهایی که تلویزیون باید بستر آن را در جامعه آماده کند،عبارت است از تقویت نقش اطلاعرسانی،آموزشی،ارشادی و تربیتی برای معرفی و تبلیغ ارزشهای اسلام،تقویت وحدت ملی،مقابله با تهاجم فرهنگی، زمینهسازی برای تحقیق اهداف توسعه ملی و روشن کردن افکار عمومی در این زمینه،حفظ سلامت محیط زیست از جنبههای فیزیکی،روانی و رفتاری،ارتقاء سطح فرهنگ عمومی جامعه با افزایش کمی و کیفی برنامههای صدا و سیما،گسترش فرهنگ کار بر مبنای مشارکت عمومی، پرورش روحیهء مسئولیتپذیری،نظم،انظباط،تعاون عمومی و همبستگی اجتماعی و ملی و ارائهء الگوهای مناسب زندگی،هدایت جوانان و نوجوانان در عرصههای ایمان،فرهنگ،خلاقیت،علم، هنر و مناسبات خانوادگی و اجتماعی،به منظور مشارکت در صحنههای فرهنگی،اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور،افزایش بهرهوری فردی و اجتماعی از راه گسترش آموزشهای فرهنگی و علمی،به منظور بهرهبرداری بهینه از منابع و ظرفیتهای موجود در همهء زمینهها،ایجاد تنوع،جذابیت و مطلوبیت در برنامهها،افزودن قدرت انتخاب مخاطبان برای تأمین نیازهای جامعه و بارورسازی اوقات فراغت مردم،ارتقاء کیفیت محتوایی و هنری در تولید و پخش برنامهها با مخاطبشناسی برای شناخت و انعکاس نظرات خاص پیامگیران در برنامهها،معرفی فرهنگها، تمدنها و رویدادهای مهم تاریخی به منظور بازشناسی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و کمک به ایجاد فضای سالم فرهنگی،سیاسی و اجتماعی و....
مردم و رسانهها در گذشته اصحاب رسانه4معتقد بودند،رسانه نگرشها و باورهای مخاطبان را شکل میدهد و تخیلات را ایجاد و خط دهی میکند،ولی امروزه با توجه به گوناگونی استفاده از رسانههای چند وجهی و اطلاعات مکتوبی که از راههای مختلف به دست مخاطب میرسد،مردم خودشان تصمیم میگیرند که مخاطب یک برنامه یا یک رسانه بشوند یا نه."