چکیده:
این پژوهش به بررسی مسالهی امکانسنجی برنامهریزی درسی دوزبانه(فارسی و ترکی) در آموزش ابتدایی از منظر مدیران و معلمان در دو استان آذربایجان شرقی و غربی پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده، برای اجرای آن از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. به منظورگردآوری دادهها از مقیاس محققساخته استفاده شده، روایی پرسش نامه از طریق نظرات متخصصان و کارشناسان، بررسی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 90/0 برآورد شده است. جامعهی آماری پژوهش، مشتمل بر 7231 نفر از مدیران و معلمان شهرهای تبریز، ارومیه، مرند و خوی در مدارس ابتدایی میباشد. با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان 400 نفر به عنوان نمونهی آماری پژوهش برآورد گردیده که از طریق نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار استنباطی با آزمونهای t تکنمونهای، t گروههای مستقل، تحلیل واریانس چند متغیره(مانوا) و شفه انجام پذیرفته است. نتایج پژوهش نشان داده که نگرش پاسخ دهندگان نسبت به برنامهریزیدرسی دوزبانه مثبت بوده است، یعنی مدیران و معلمان شرکتکننده در این پژوهش نگرش مثبتی نسبت به آموزش دوزبانه دارند. از لحاظ آمادگی نیروی انسانی و امکانات برای اجرای برنامه در دو استان در حد متوسط به بالا میباشد. و هم چنین بین دیدگاههای مدیران و معلمان از لحاظ متغیرهای جمعیتشناختی(محل خدمت، جنس، مدرک تحصیلی و سمت) تفاوت وجود ندارد. ولی بین دیدگاههای مدیران و معلمان براساس سابقهی خدمت تفاوت وجود دارد.این پژوهش به بررسی مساله ی امکان سنجی برنامه ریـزی درسـی دوزبانـه (فارسی و ترکی) در آموزش ابتـدایی از منظـر مـدیران و معلمـان در دو اسـتان آذربایجان شرقی و غربی پرداخته است . پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده ، برای اجرای آن از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است . به منظورگردآوری داده - ها از مقیاس محقق ساخته استفاده شده ، روایی پرسـش نامـه از طریـق نظـرات متخصصان و کارشناسان ، بررسی و پایایی آن از طریق ضـریب آلفـای کرونبـاخ محاسبه و ٠/٩٠ برآورد شده است . جامعه ی آماری پژوهش ، مشتمل بر ٧٢٣١ نفـر از مدیران و معلمان شهرهای تبریز، ارومیه ، مرند و خوی در مدارس ابتدایی مـی- باشد. با استفاده از جدول نمونه گیری مورگان ٤٠٠ نفر به عنـوان نمونـه ی آمـاری پژوهش برآورد گردیده که از طریق نمونه گیری طبقـه ای نسـبتی انتخـاب شـده است . تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار استنباطی با آزمون های t تک نمونه ای، t گروه های مستقل ، تحلیل واریانس چند متغیره (مـانوا) و شـفه انجـام پذیرفتـه است . نتایج پژوهش نشان داده که نگرش پاسخ دهندگان نسبت به برنامه ریـزی درسی دوزبانه مثبت بوده است ، یعنی مدیران و معلمـان شـرکت کننـده در ایـن پژوهش نگرش مثبتی نسبت به آموزش دوزبانه دارند. از لحـاظ آمـادگی نیـروی انسانی و امکانات برای اجرای برنامه در دو استان در حد متوسط به بالا میباشد. و ///* استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان ** استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان nowrozi.r@gmail.com *** دانشجوی کارشناسیارشد دانشگاه اصفهان gmail.com@suzgun٦٣١٥ دریافت : ١٣٩٠/٩/٨ نسخه نهایی: ١٣٩٢/٥/١ پذیرش : ١٣٩٢/٥/٢٢ هم چنین بین دیـدگاه هـای مـدیران و معلمـان از لحـاظ متغیرهـای جمعیـت - شناختی(محل خدمت ، جنس ، مدرک تحصیلی و سمت ) تفاوت وجود ندارد. ولـی بین دیدگاه های مدیران و معلمان براساس سابقه ی خدمت تفاوت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بیان مسأله / / / 1-Dweik & Al Hommos 2 -Cummins آموزش دوزبانه معمولا برای اشاره به ترویج و کـاربرد بـیش از یـک زبـان بـرای تـدریس و یادگیری موضوع های برنامـه ی درسـی بـه کـار مـیرود (لیونـگ ١، ٢٠٠٥: ٢٣٨) و هـدفش قـادر ساختن کودکان به یادگیری، خواندن ، توسعه ی مهارت ها و دانش در موضوع هـای مدرسـه ای، بـه زبان مادری آنان ، در حالی که آن ها یک زبان جدید را نیز یاد میگیرند، است ( کرافـورد٢، ٢٠٠٢: ٣٧٦).
یک برنامه ی درسی دوزبانه باید زبان مادری و زبان دوم دانش آمـوزان را بهبـود بخشـیده ، هـم / / / 1-Mcgroarty 2-Immersion 3 - grade-appropriate levels 4 - Cloud 5 - Two-Way Immersion Bilingual Programs (TWI) 6 - Torres-Guzman چنین دانش آموزان بتوانند فرهنگ های متفاوت را در زمانی مشابه تجربه کنند.
باتوجه بـه اهمیـت ایـن موضـوع ، مسأله ی مهم و محوری این پژوهش بررسی امکان استفاده از دو زبان ترکی و فارسی در برنامه هـای درسی آموزش ابتدایی استان های آذربایجان شرقی و غربی از دیدگاه مدیران و معلمان میباشد.
میزان آمادگی نیروی انسانی برای برنامه ریزی درسی دوزبانه ی فارسی و ترکی در آموزش ابتدایی استان های آذربایجان شرقی و غربی از دید مدیران و معلمان ، تا چه اندازه است ؟ ٣.
در خصوص مبحث میزان آمادگی نیروی انسانی برای برنامه ریزی درسـی دوزبانـه ی فارسـی و / / / 1 - Francisco 2 - Shin 3 - Igboanusi ترکی در آموزش ابتدایی: تحلیل استنباطی نشان داد که سطح معنـاداری در ایـن پرسـش پـژوهش برابر با ٠/٠٠٠١ است .