چکیده:
پژوهش حاضر، در راستای بررسی عوامل مؤثر بر فرآیندهای یاددهی-یادگیری به عنوان یکی از عناصر برنامهی درسی، به بررسی اخلاق حرفهای استادان دانشگاه شیراز از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد، مقایسه نظرات دانشجویان دو جنس در مورد ابعاد اخلاق حرفهای استادان و مقایسهی ابعاد اخلاق حرفهای استادان دانشکدههای علوم انسانی و علوم پایه از دیدگاه دانشجویان پرداخته است. به این منظور، 216 نفر از استادان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای (لایهای) انتخاب شدند و 875 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد پرسشنامه محقق ساختهی اخلاق حرفهای استادان، که دارای 5 بعد (آموزش، پژوهش، منش، روابط انسانی، و سازمانی) بود را برای استادان مورد نظر تکمیل نمودند. پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ و تنصیف و روایی آن با استفاده از روش روایی صوری و محاسبهی همبستگی هر گویه با نمرهی بعد مربوط به آن سنجیده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازههای مکرر و آزمون تی گروههای مستقل همراه با تصحیح بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که 1) بین همه ابعاد اخلاق حرفهای استادان به جز ابعاد روابط انسانی و سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد. 2) بین نظر دانشجویان پسر و دختر و نیز بین نظر دانشجویان دانشکدههای علوم انسانی و علوم پایه در مورد ابعاد پنجگانه اخلاق حرفهای استادان تفاوت معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی اخلاق حرفه ای استادان دانشگاه شیراز از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و دلالت های تربیتی آن در برنامه ریزی درسی محبوبه باباصفری * دکتر رحمت اله مرزوقی ** دکتر نظام الدین فقیه *** دکتر جعفر ترکزاده **** دکتر فریده یوسفی ***** چکیده پژوهش حاضر، در راستای بررسی عوامل مؤثر بر فرآیندهای یاددهی-یـادگیری بـه عنوان یکی از عناصر برنامه ی درسی، به بررسی اخلاق حرفه ای استادان دانشگاه شیراز از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد، مقایسه نظرات دانشجویان دو جنس در مـورد ابعـاد اخلاق حرفه ای استادان و مقایسه ی ابعاد اخلاق حرفه ای اسـتادان دانشـکده هـای علـوم انسانی و علوم پایه از دیدگاه دانشجویان پرداخته است .
به این منظور، ٢١٦ نفر از استادان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (لایـه ای) انتخـاب شـدند و ٨٧٥ نفـر از دانشجویان کارشناسی ارشد پرسش نامه محقق ساخته ی اخـلاق حرفـه ای اسـتادان ، کـه دارای ٥ بعد (آموزش ، پژوهش ، منش ، روابط انسانی، و سازمانی) بود را برای استادان مورد نظر تکمیل نمودند.
ضرورت مقایسه ی دیدگاه دانشجویان در دانشکده های مختلف نیـز ایـن است که آیا تفاوتی بین اساتید دانشکده های علوم انسانی و علوم پایه از لحاظ توجه به اصول اخـلاق در ابعاد مختلف وجود دارد یا خیر؟ همان طور که فرناندز و متیو (١٩٩٧) در نتایج پژوهش خود بـه این نتیجه رسیدند که دانشجویان دانشکده های مختلف ، اساتید را متفاوت ارزیابی کرده اند.
نتایج حاصل از مقایسه دیدگاه دانشجویان دانشـکده هـای علـوم انسـانی و علـوم پایـه در ایـن پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین دیدگاه دانشجویان دانشکده های علوم انسانی و علوم پایه در مورد ابعاد پنج گانه ی اخلاق حرفه ای اساتید وجود ندارد.