چکیده:
هدف کلی این پژوهش، بررسی رابطهی بین ادراک دانشجویان از اثر بخشی برنامه درسی تجربه شده و توسعهی شایستگیهای رهبری آنان در قالب یک مدل معادلهی ساختاری بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیهی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، تعداد 18 کلاس از دانشجویان سال آخر گروههای مختلف تحصیلی انتخاب شدند که در مجموع شامل 284 دانشجو میشدند. ابزار مورد استفاده شامل مقیاس محقق ساختهی اثربخشی برنامه درسی تجربه شده و پرسشنامه توسعهی شایستگی رهبری بود. پس از محاسبهی روایی و پایایی ابزار و توزیع بین افراد نمونه، دادهها با نرم افزارهای SPSS 16 و LISREL8.54 و روشهای آماری آزمون تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلهی ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند و نتایج نشان داد که: 1- میانگین اثربخشی تکالیف و ارزشیابی از حد متوسط پایینتر است. 2- میانگین ابعاد خودآگاهی، کار گروهی و مشارکت با اجتماع از میانگین معیار متوسط بالاتر است اما از حد مطلوب پایینتر میباشد؛. 3- رابطهی مثبت و معناداری بین متغیرهای اثربخشی برنامه درسی تجربه شده و توسعهی شایستگیهای رهبری وجود دارد؛ 4- اثربخشی برنامه درسی تجربه شدهی دانشجویان پیشبینیکنندهی مثبت و معنادار توسعهی شایستگی رهبری آنان است.
خلاصه ماشینی:
به اعتقاد وین و بروس (٢٠٠٣) برنامه درسی تجربه شـده توسـط فراگیـران ، بـالاترین سـطح برنامه درسی است ، یعنی نمیتوانیم فرض کنیم که فقط به این دلیل کـه دانشـکده هـا یـک برنامـه درسی تدوین شده عالی دارند، یادگیری به سادگی رخ میدهد، بلکه بایستی ملزوماتی را در اختیـار آنان قرار داد تا برخی فرصت های توسعه را که در دانشکده در اختیار آن هاست ، کشف کننـد و ایـن نیازمند توجه و دقت در تجارب ، نگرش ها، مهارت ها و احساسات مثبت و منفی دانشـجو نسـبت بـه عمل کرد خود و محیط دانشکده اش میباشد که در برنامه درسی تجربه شـده مـنعکس مـیگـردد و میتواند توسعه و پیشرفت و کسب دستآوردهای دانشجویان از تحصـیل در یـک دانشـگاه را تحـت تأثیر قرار دهد مک اینس و همکاران (٢٠٠١) ابعاد تجـارب دانشـجویان از برنامـه درسـی را شـامل هدف ، کیفیت ، محتوا، تکالیف ارائه شده و ارزشیابی برنامه درسی میدانند.
روش شناسی روش پژوهش : با توجه به این که پژوهش به بررسی رابطه ی بین ادراک دانشجویان از اثر بخشی برنامه درسی تجربه شده و توسعه ی شایستگیهای رهبری در آنان میپردازد، روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است .
The role of interracial interaction in the development of leadership skills and cultural knowledge and understanding, Research in Higher Education, 42(5), 593-617.
), Student leadership programs in higher education.
College student psycho-educational functioning and satisfaction with online study groups.
A Factor analytic model of college student Development, Naspa Journal, 34, 4.
Leadership development at university: Comparing Student Leaders With Different Levels of involvement in a Leadership Education Program.