چکیده:
تخصیص بهینه اعتبارات پژوهشی براساس اولویت های تحقیقاتی، بسیج قابلیت ها و
ظرفی تهای پژوهشی موجود در سطح بنگا ههای کوچک و متوسط و بنگاه های حمایت کننده
آن ها برای پاسخ به نیازهای پژوهشی، بسترسازی لازم برای به کارگیری نتایج و یافته های
تحقیقات از طریق اجرای طرحهای پژوهشی ضروری، آینده نگری در امر پژوهش و پرهیز
از تصمیم گیری های لحظه ای و غیرراهبردی و زمینه سازی برای ارتباط و اتصال هرچه بی شتر
تصمیم ها و تحقیقات از طریق انجام تحقیقات اساسی مورد نیاز نظام بازرگانی کشور،
واقعیاتی است که نه تنها مقوله نیازسنجی پژوهشی را به عنوان کی فعالیت ضروری بلکه آن
را به کیی از بنیادی ترین و حیاتی ترین فعالیت ها در فرآیند تدوین برنامه های پژوهشی تبدیل
کرده است. این پژوهش برای شناسایی نیازهای پژوهشی نظام بازرگانی کشور با استفاده از
مصاحبه عمیق، تکن کی دلفی و پرسشنامه در حدود 450 عنوان تحقیقاتی را در 13 محور
مختلف شناسایی کرده و با استفاده از آزمون فریدمن به اولویت بندی آن ها در هر حوزه
پرداخته است. در مجموع برای اولوی تهای پیشنهادشده، رتبه ای در هر طبقه ذکر شده که
این رتبه حاکی از اولویت نسبی هریک از اولویتهای پیشنهادی است. براساس نتایج، بعضی
اولوی تهای پیشنهادی از اهمیت بیش تری برخوردار بودند که به صورت اولویت های اصلی
در جدو لهای مربوطه مشخص شده اند. اولویتهای کم اهمیت تر تحت عنوان اولویتهای
فرعی مشخص شده اند. در پایان نیز دو دسته پیشنهاد های محتوایی و روشی برای انجام بهتر
تحقیقات آتی ارائه شده است.