چکیده:
در عصر حاضر، بهدلیل وجود رقابت بین سازمانها و شرکتها در جهت کسب منافع بیشتر، تسلط بر منابع موجود اهمیت ویژهای یافته است. در دنیای امروز، سازمانها دریافتهاندکه استعدادها منابعی هستند که برای دستیابی به بهترین نتایج نیازمند مدیریت میباشند. این تحقیق، به بررسی رابطهی بین فرایندهای مدیریت استعداد و عملکرد سازمانی میپردازد. نوع پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این تحقیق کلیهی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان و بالغ بر 281 نفر میباشد که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم هر طبقه، تعداد 162 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای حاوی 41 سؤال بهکار گرفته شد. برای تحلیل دادهها نیز از ضریب همبستگی دومتغیرهی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد نتایج نشان داد که بین فعالیتهای مربوط به مدیریت استعداد و کیفیت خدمات و نوآوری در ارایهی خدمات رابطهای معنادار وجود دارد و همچنین اقدامات لازم در راستای حفظ استعدادها در سازمان بیشترین تأثیر مثبت را بر کیفیت خدمات ارایهشده دارد و جذب استعدادهای برتر به سازمان بیشترین تأثیر مثبت را بر افزایش توان نوآوری در سازمان دارا میباشد
خلاصه ماشینی:
برای تحلیل دادهها نیز از ضریب همبستگی دومتغیرهی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد نتایج نشان داد که بین فعالیتهای مربوط به مدیریت استعداد و کیفیت خدمات و نوآوری در ارایهی خدمات رابطهای معنادار وجود دارد و همچنین اقدامات لازم در راستای حفظ استعدادها در سازمان بیشترین تأثیر مثبت را بر کیفیت خدمات ارایهشده دارد و جذب استعدادهای برتر به سازمان بیشترین تأثیر مثبت را بر افزایش توان نوآوری در سازمان دارا میباشد.
مدیریت استعداد، کاربرد مجموعهای از فعالیتهای یکپارچه است که سازمانها با استفاده از آن از تأمین (جذب، حفظ، انگیزش و توسعهی) نیروهای مورد نیاز خود- در حال و آینده- اطمینان مییابند و با تأکید بر این که افراد مستعد از منابع اصلی سازمان بهشمار میروند، هدفشان حفظ جریان استعدادها است.
الگوی نظری تحقیق</H6> همانطور که در شکل (2) نمایان است، ابعاد اصلی مدیریت استعداد (جذب استعداد، حفظ و نگهداشت استعداد و مدیریت مسیر توسعهی شغلی) از مدل آرمسترانگ استخراج شده و متغیر وابستهی مدل؛ یعنی، عملکرد سازمان، در نتیجهی بررسی مطالعات پیشین و مدلهای مختلف، با شاخصهای کیفیت و نوآوری در ارایهی محصولات و خدمات سنجیده شده است.
آمار توصیفی متغیرهای مستقل و وابسته</H6> <TD>متغیرها</TD> <TD>میانگین</TD> <TD>انحراف معیار</TD> <TD>تعداد مشاهده</TD> <TD>جذب استعدادها</TD> <TD>0347/4</TD> <TD>61126/0</TD> <TD>160</TD> <TD>حفظ و نگهداشت استعدادها</TD> <TD>0350/4</TD> <TD>51365/0</TD> <TD>160</TD> <TD>مدیریت توسعهی شغلی</TD> <TD>6412/3</TD> <TD>59524/0</TD> <TD>160</TD> <TD>کیفیت خدمات و محصولات</TD> <TD>3351/4</TD> <TD>55803/0</TD> <TD>160</TD> <TD>نوآوری در ارایه خدمات و محصولات</TD> <TD>3036/4</TD> <TD>57004/0</TD> <TD>160</TD> <TD>عملکرد سازمان</TD> <TD>3192/4</TD> <TD>49257/0</TD> <TD>160</TD> <TD>مدیریت استعداد</TD> <TD>9036/3</TD> <TD>46247/0</TD> <TD>160</TD> آمار استنباطی برای آزمون نرمال بودن جامعه، از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده گردید و در سطح معناداری پنج درصد فرض نرمالبودن دادههای مربوط به متغیرها مورد پذیرش قرار گرفت.