چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تفاوت های موجود میان آموزش به شیوه ی سنتی با شیوهی آموزش با بهره گیری رایانه است . برای انجام دادن این پژوهش ابتدا محتوای مورد نیاز گرآوری، سپس نرم افزار کمک آموزشی فیزیک برای پایه سوم دبیرستان تولید شده و تاثیر آموزش ( به عنوان متغیر مستقل) با دو سطح آموزش به شیوه سنتی و آموزش با بهره گیری از این نرم افزار روی متغیرهای وابسته یادگیری و تعامل دانش آموزان با یکدیگر بررسی شده است. نمونه مورد بررسی در این پژوهش دو دبیرستان در منطقه 14 آموزش و پرورش شهر تهران است. ابزار گرآوری اطلاعات برای متغیر پیشرفت تحصیلی پس آزمون فیزیک و برای متغیر تعامل دانشآموزان با یکدیگر، مشاهده آنان ضمن آموزش و نظر خواهی مستقیم از آنان بوده است. تجزیه و تحلیل نتایج آزمون با بهره گیری از آزمون t گروه های مستقل و نیز شیوه های آماری توصیفی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که بهره گیری از رایانه در افزایش یادگیری دانش آموزان، افزایش تعامل آنان با یکدیگر و تقویت روحیه انجام دادن کار گروهی در آنان تاثیر معنی داری دارد.
خلاصه ماشینی:
بهرهگیری از نرمافزار کمک آموزشی فیزیک سوم دبیرستان و بررسی تأثیر آن در پیشرفت تحصیلی و تعامل دانشآموزان در کلاس مهندس سیده فاطمه شبیری* چکیده {IBهدف از پژوهش حاضر بررسی تفاوتهای موجود میان آموزش به شیوهی سنتی با شیوهی آموزش با بهرهگیری رایانه است.
برای انجام دادن این پژوهش ابتدا محتوای موردنیاز گردآوری،سپس نرمافزار کمک آموزشی فیزیک برای پایه سوم دبیرستان تولید شده و تأثیر آموزش(به عنوان متغیر مستقل)با دو سطح آموزش به شیوه سنتی و آموزش با بهرهگیری از این نرمافزار روی متغیرهای وابسته یادگیری و تعامل دانشآموزان با یکدیگر بررسی شده است.
نتایج پژوهش نشان داده است که بهرهگیری از رایانه در افزایش یادگیری دانشآموزان،افزایش تعامل آنان با یکدیگر و تقویت روحیه انجام دادن کار گروهی در آنان تأثیر معنیداری دارد.
همچنین نتایج پژوهش انجام شده در دانشگاه ایندیانا در سال 1990 نشاندهنده رشد مهارت نوشتن،فهم و درک برخی از مسایل ریاضی،توانایی یاددهی به دیگران و افزایش رشد مهارتهای تفکر انتقادی و حل مسأله در دانشآموزانی است که در جریان یادگیری از رایانه استفاده میکردهاند.
به علاوه براساس نظرخواهی که در پایان دوره از دانشآموزان گروه آزمایش به عمل آمده یکی از بارزترین تأثیرات بهرهگیری از رایانه در کلاس درس، برقراری تعامل میان دانشآموزان بوده است.
در میان نتایج مشاهده شده از تأثیر رایانه بر جنبههای گوناگون شناختی و عاطفی که بعضی از این تأثیرات هنوز ثابت نشده و بعضی نیز زیر سؤال هستند-یکی از بارزترین تأثیرات بهرهگیری از رایانه،در تعامل فراگیران با یکدیگر و با معلم بوده که پژوهشگر در مشاهدات خود کاملا ملاحظه کرده است.